Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Sales manager Marlous Bak-Groen van Eerlijk & Beter Personeelsdiensten

"Wekelijks ga ik naast de klantafspraken op huisbezoek bij onze medewerkers"

Tholen - De uitzendbranche zit in de media vaak in de hoek waar de klappen vallen. "Je moet je vaak verdedigen vanwege berichtgeving over malafide uitzendbureaus", bevestigt Marlous Bak-Groen, sales manager en MT-lid van Eerlijk & Beter Personeelsdiensten uit Tiel. Toch heeft dat volgens haar ook een positieve keerzijde. "Het biedt ons juist de gelegenheid om te laten zien waarom we het daadwerkelijk eerlijk en beter doen."

Dagelijks houdt Eerlijk en Beter ruim 380 medewerkers aan het werk in tal van sectoren, zoals logistiek, food, schoonmaak, productie, landbouw en metaal. Gevestigd in het Betuwse land van Flipje vormt ook de lokale fruittelers een belangrijke werkgever. "We zetten onze uitzendkrachten breed in: van het oogst tot het verpakken. Zelf ben ik ongeveer een jaar bij Eerlijk & Beter in dienst en daarmee een groentje in het groen, maar onze medewerkers zijn dat zeker niet. We willen onze activiteiten in de tuinbouw en AGF-handel dan ook graag uitbreiden en nog meer inspelen op de plukseizoenen", vertelt Marlous. Dat het bedrijf personeel in verschillende branches levert, is volgens haar een voordeel. "Het houdt het werk divers, bovendien is het bij ongeschoold werk vooral de werkhouding die telt."

Waren de arbeidsmigranten van oorsprong voornamelijk uit Polen afkomstig, de laatste jaren zijn er steeds meer Roemeense en Slowaakse medewerkers bijgekomen. "De coördinatoren op kantoor zijn veelal Pools en spreken daarnaast Nederlands. Die tweetaligheid vinden we belangrijk. Veel mensen laten alles in hun land van oorsprong achter, kennen kip nog kraai en dan is het fijn als ze in hun eigen taal geholpen kunnen worden. We gaan daarin best ver, zo begeleiden we onze werknemers desgewenst ook naar de dokter om als tolk te fungeren."

Huisbezoek
Eerlijk & Beter Personeelsdiensten zorgt zelf voor huisvesting van het personeel. "We hebben woningen door het hele land, van grote boerderijen tot kleine eengezinswoningen, net afhankelijk van hoeveel mensen we in die streek aan het werk hebben", vertelt Marlous. "Doordat we een relatief kleine organisatie zijn, weten we goed wat er speelt en zijn we ook flexibel. Ik ga zelf wekelijks naast de klantafspraken op huisbezoek bij onze werknemers, ik denk dat er niet veel directieleden zijn van uitzendorganisaties die dat kunnen zeggen. Maar voor ons is het dé manier om er strak bovenop te zitten en onze mensen en opdrachtgevers de juiste voorwaarden te bieden."

"We staan voor eerlijk werkgeverschap. We betalen loon conform CAO, zorgen voor de juiste zorgverzekering, comfortabele huisvesting, veilig vervoer en persoonlijke begeleiding. Dat is onze kracht en tegelijkertijd ons bestaansrecht, want als we niet goed voor onze mensen zijn, zijn we ook zo uitgespeeld. Daarom zijn we ook lid van de NBBU-branchevereniging en zijn we SNA- SNF- en NEN 4400-1-gecertificeerd. Voor ons is dat heel logisch, maar ik kom het nog altijd tegen dat opdrachtgevers zeggen dat andere bureaus het werk voor veel minder kunnen doen. 'Be my guest' zeg ik dan, dan moet je vooral met cowboys in zee gaan, maar wij doen daar niet aan mee. De acties van het Aanjaagteam bescherming arbeidsmigranten onder leiding van Emile Roemer vinden we dan ook een verademing. We werken niet met poppetjes, maar met mensen."

Quarantainehuis
"Graag laten we klanten onze werkwijze zien. Voor onze klant Makro, waar onze medewerkers al jaren de kerstpakketten voor inpakken, ben ik dit jaar met de directeur langs alle huizen geweest waar de medewerkers wonen", vertelt Marlous. Ook de Corona-maatregelen zorgden dit jaar voor de nodige inspanningen om iedereen gezond en veilig aan het werk te kunnen helpen en houden. "We hebben speciale bussen aangeschaft, zodat iedereen Corona-proof vervoerd kan worden. Ook hebben we twee grote huizen vrijgemaakt als 'quarantainehuis' waar mensen gratis gebruik van kunnen maken als ze vanuit hun geboorteland hierheen komen of hier al werken en onverhoopt met corona besmet zijn. Zo proberen we onze naam eer aan te doen!"

Voor meer informatie:
Marlous Bak-Groen
Eerlijk & Beter Personeelsdiensten   
Polderweg 8
4005 GA Tiel                                                                                                   
T 0344 60 50 76
E m.groen@eerlijkenbeter.nl
I  www.eerlijkenbeter.nl