Marien Klap werkt al 50 jaar bij Van Houte Transport in Kruiningen. Hij begon in 1971 als zestienjarig jochie in de werkplaats. Binnenkort gaat hij met pensioen. Van der Peet tekende zijn verhaal op.
Zijn eerste kilometers als chauffeur maakte Marien Klap op een zandauto. In die tijd werd er veel gewerkt aan de wegen en dijken in Nederland en België. Van Houte ging daarvoor zand en grond rijden en schafte daarvoor een aantal kipauto's aan.
Het werk aan de wegen stopte echter na verloop van tijd. Marien kwam toen weer terug in de werkplaats. Hij werd ook nog even uitgeleend aan een metaalbedrijf in de buurt. Maar hij wilde liever chauffeur zijn. "De afwisseling hè?"
Marien wist dat Van Houte Transport een vrachtwagen had voor stukgoed en dat hij daar geen chauffeur voor had. Dat leek Marien wel wat. Van Houte zag er ook wel wat in; dezelfde maandag reed Marien met de wagen naar de haven van Rotterdam en van daaruit naar Zwitserland. De eerste keer ging er nog wel een ervaren chauffeur mee. Maar de tweede week ging Marien alleen.
Zijn vrachtwagenrijbewijs behalen, is nog een verhaal op zich. Daarvoor reed hij in een Opel Blitz: een klein vrachtwagentje met een laadbakje achter de cabine. Als je daarin je rijbewijs had gehaald, mocht je meteen op die grote jongens rijden. "Dus de ene week haalde ik mijn vrachtwagenrijbewijs, de andere week ging ik de weg op met een vrachtwagen met aanhanger. Chauffeursdiploma's had je toen nog niet."
Ook het internationale werk hield na verloop van tijd op. Het leverde te weinig op voor Van Houte Transport. "Ik reed met één lading naar Zwitserland en met één weer terug naar Rotterdam. De toenmalige baas zei: 'Landbouw, dat blijft altijd. Aardappels, uien, winterpeen: daarvoor is altijd transport nodig.' Mijn baas legde contact met een uiensorteerder in Krabbendijke. En vervolgens gingen we naar de Flevopolder en de Noordoostpolder om bij de boeren uien te laden. Dus zo zijn we begonnen met het transport van agrarische producten."
Voor de losgestorte producten werden de eerste bandlossers gekocht. "Mijn eerste bandlosser heb ik zelf opgehaald bij Van der Peet in Nieuwkoop. Dat was op een zaterdag. Meteen daarna reed ik ermee door naar de Flevopolder, voor een lading uien."
De agrarische producten reed Martien altijd met veel plezier. "Het is veel socialer dan het stukgoed. Als je een container aflevert in de haven van Rotterdam, spreek je geen mens. Alles gaat via de computer. Haal je een lading uien op in de Flevopolder, dan gaat dat wel anders. Dan drink je samen met de boer een bak koffie na het laden."
Marien zag door de jaren heen de nodige ontwikkelingen aan de bandlossers van Van der Peet. Een mooie innovatie is de ventilator aan de voorzijde van de bandlosser. Van Houte Transport is een van de eerste transportbedrijven in Nederland die met deze bandlossers rijden. "Dankzij de ventilator voor op de bak van de bandlosser, kan het product al tijdens het transport drogen. Neem nou uien, als die net van het land komen, zit daar veel vocht in. En die bandlossers worden niet altijd meteen gelost bij de sorteerder. Doordat die ventilator draait, gaat het droogproces door. Als de uien worden gelost in de kisten, is het product al voor een deel gedroogd. Het sorteerbedrijf kan sneller overgaan tot sorteren. Dát vind ik nou een mooie innovatie van Van der Peet!"
Voor meer informatie:
Wietske van der Peet
Van der Peet
+31 (0) 172 579318
wietske@vanderpeet.nl
www.vanderpeet.nl