Het loopt op rolletjes

Tholen - Met slechts een handvol mensen een complete uienfabriek runnen? MSP Onions bewijst dat het kan. Het bedrijf liet twee jaar geleden een nieuwe fabriek bouwen, waarin machines, software en intelligente netwerken de arbeidsintensieve activiteiten overnemen. Met de oplevering van een groot pallettransportsysteem is nu ook de interne logistiek volledig geautomatiseerd.

Maar liefst 1.000 ton uien per dag gaan er op hoogtijdagen door de fabriek van MSP Onions in Nieuwdorp. MSP Onions sorteert, verpakt en exporteert uien voor de wereldwijde uienmarkt. Dankzij de slimme fabriek kan het bedrijf haar klanten voorzien van geprogrammeerde kwaliteitsuien “We draaien van 's morgens vroeg tot 's avonds laat, zonder dat er mensenhanden aan te pas komen. Waar we in de oude situatie 80.000 ton uien verpakten met dertig man, is het nu mogelijk om 200.000 ton uien met vijf man te verwerken. Een ‘no touch policy’, wat zeker ook in coronatijd een groot voordeel is,” vertelt Lindert Moerdijk van MSP.

Aanleiding voor deze enorme investering is het veranderende klimaat, wat een steeds grotere bedreiging vormt voor de uien. “We hebben te maken met lange natte en droge periodes en dat is stressvol voor de ui en funest voor de kwaliteit. Met handmatig sorteren is dit niet op te lossen, want de huidige machines kunnen niet in het product kijken. Een natuurproduct vraag om flexibiliteit en vakmanschap, waarbij het verbeteren van de kwaliteit met behulp van innovatieve sorteertechniek het belangrijkste uitgangspunt is.” In maart 2018 werd de eerste paal geslagen en twee jaar later rolden de eerste uien door de nieuwe fabriek.

Lindert, die het bedrijf runt met zijn vader, twee ooms en twee neven, is maar wat trots op zijn ‘Factory of the Future’. Het Zeeuwse familiebedrijf zet hiermee grote stappen vooruit. “De eisen van klanten worden steeds strenger en iedere klant heeft weer eigen specifieke wensen. Dankzij onze innovatieve sorteermachine en de slimme software kunnen we jaarrond kwaliteit garanderen en is alles live te traceren.” Bijzonder is ook de automatisering van de interne logistiek, waarmee flink wordt bespaard op de transportbewegingen. Tot voor kort werd de laatste handling van de uien nog met heftrucks uitgevoerd. Met de komst van een pallettransportsysteem van Symach is nu de volledige interne logistiek geautomatiseerd.

Ladingen automatisch op de juiste plek
“Het streven was altijd al om de uien van begin tot eind automatisch door de fabriek te transporteren.  Alleen het laatste stukje ontbrak nog, het verplaatsen van de pallets vanaf de palletiseerlijnen tot aan de laaddocks,” merkt Lindert op. “In eerste instantie dachten we aan robots of AGV's*, maar deze zijn nog niet snel genoeg om onze verwerkingscapaciteit bij te houden. Begin van het jaar zijn we weer met Symach rond de tafel gaan zitten en is er een uitgebreid pallettransportsysteem voor ons ontworpen.”

Het nieuwe pallettransportsysteem bestaat uit negentien bufferlijnen en twee shuttles, waarmee het mogelijk is om de ladingen voor 19 auto’s, volautomatisch en tegelijkertijd, gereed te zetten. “De shuttles worden softwarematig aangestuurd. Ze verplaatsen zich langs de palletiseerlijnen en brengen de pallets naar de juiste bufferlijn. Op elke bufferlijn is plaats voor een complete vracht. Het is zelfs mogelijk om ladingen voor mixcontainers klaar te zetten,” legt Johnny de Bat van Symach uit. Symach, onderdeel van Barry Wehmiller, is gespecialiseerd in palletiseermachines en zakkenvulmachines die productieverhogend en kostenefficiënt werken. Het geeft hen voldoening het sluitstuk van de nieuwe fabriek te hebben mogen realiseren. “We leverden eerder al de palletiseermachines en wikkelmachines, maar dit project is toch wel bijzonder. Niet eerder leverden wij een pallettransportsysteem van deze omvang op.”

Schaarste aan chips
Zo’n 200 motoren en bijna 5000 rollen waren er nodig voor de complete installatie. En daar lag ook meteen de grootste uitdaging voor Symach. “We hadden veel onderdelen op voorraad, maar we konden helaas niet voorkomen dat het grondstoffentekort parten speelde. Er is vooral een tekort aan chips. Uiteindelijk hebben we in overleg met MSP Onions besloten om het systeem gefaseerd op te leveren, zodat ze er toch direct gebruik van konden maken. De laatste onderdelen kunnen nu elk moment binnenkomen, waarna we het project gaan afronden.”

Het koppelen van het pallettransportsysteem op de software van MSP Onions verliep daarentegen boven verwachting. “De gehele fabriek wordt aangestuurd met Eqontrol, een softwaresysteem waar wij onze eigen machinebesturing aan hebben gekoppeld. Vooral het goed inregelen van de shuttles is belangrijk, zodat deze elkaar niet in de weg zitten en de pallets te allen tijde naar de juiste bufferlijn brengen. Dit verliep gelukkig vanaf het eerste moment soepel. Het is mooi om te zien hoeveel rust dit systeem creëert en het doet ons goed een bijdrage te kunnen leveren in de volledige automatisering van de uienfabriek.”

Het verschil maken
Lindert zegt meer dan tevreden te zijn met het pallettransportsysteem. “Het is nog nooit zo druk geweest op de expeditie als de afgelopen periode en het systeem draait feilloos. Fantastisch dat er zoveel ladingen automatisch klaar kunnen worden gezet. En een container is gemiddeld binnen tien minuten geladen, waarmee de gehele afhandeling wordt versneld. Ja, dit systeem past helemaal binnen onze visie, waarmee wij het verschil willen maken in de uiensector.”

*Automatisch geleide voertuigen ofwel onbemande voertuigen

Voor meer informatie: 
Lindert Moerdijk
MSP Onions
Hertenweg 32a
4455 TL Nieuwdorp
lindert.moerdijk@msp-onions.com 
www.msp-onions.nl 

Johnny de Bat
Symach
Gerard Philipsweg 8
4538 DA Terneuzen
johnny.debat@bwpackagingsystems.com 
www.symach.nl 

Auteur: Colinda van Hemert-Smits


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss

© UienNieuws.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven