Abonneren

Vacatures

"Tweetende tuinders"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer

Teruggave opstartkosten bedrijf vóór KVK-registratie mogelijk

Uit een peiling van de Belastingdienst blijkt dat bijna een kwart van de startende ondernemers en zzp’ers de opstartkosten van hun bedrijf niet goed bijhield. Dat is zonde, want ondernemers kunnen óók btw terugvragen over de zakelijke kosten die zij maakten voordat ze zich inschreven bij de Kamer van Koophandel (KVK). De Belastingdienst deelt drie tips om vanaf het begin belastingen de baas te zijn.

Ondernemen blijft populair
Tussen 1 januari 2021 en 1 oktober 2021 startten 188.401 nieuwe Nederlandse bedrijven, een stijging van 9 procent ten opzichte van diezelfde periode in 2020 (KVK bedrijvendynamiek, derde kwartaal 2021). Startersvoorlichter Belastingdienst Ferry Hoogerheijde: “Er maken inderdaad nog steeds veel mensen de stap naar het ondernemerschap. Als ondernemer komt er veel op je af, waaronder je belastingzaken. Welke kosten zijn bijvoorbeeld wel en niet aftrekbaar? Hoe eerder je je oriënteert op je belastingzaken, hoe meer je uit je belastingzaken kunt halen. Zo weten mensen vaak niet dat de zakelijke kosten die zij al maken voordat ze hun onderneming starten, ook aftrekbaar zijn. Zoals kosten voor een website of voor briefpapier. Of dat de uren die ze besteden aan hun onderneming voordat ze zich inschrijven bij de KVK ook meetellen voor het urencriterium. Hierdoor lopen (pré)starters het risico dat ze dit niet goed bijhouden in hun administratie en belastingvoordeel mislopen.”

Drie tips voor een goede start

  1. Volg een gratis online voorlichtingsbijeenkomst ‘Goede start met de Belastingdienst’. Hier word je bijgepraat over de belangrijkste belastingzaken waar je als ondernemer mee te maken krijgt. Zoals de administratie, btw en inkomstenbelasting. Ook kun je via de chat meteen vragen stellen aan belastingexperts.
  2. Doe de OndernemersCheck op belastingdienst.nl/starters om te zien of de Belastingdienst jou ziet als ‘ondernemer voor de inkomstenbelasting’. Zo ja, dan kun je mogelijk gebruikmaken van ondernemersfaciliteiten, waardoor je minder belasting betaalt.
  3. Als ondernemer doe je in principe altijd btw-aangifte. Kijk hier welke btw-tarieven gelden voor jouw onderneming. En breng de btw in rekening bij je klanten. Wil je zeker weten dat je de btw bij je btw-kwartaalaangiften op tijd kunt betalen? Zet dan de btw die je ontvangt van klanten direct apart.

Het onderzoek waarnaar de Belastingdienst refereert is een flitspeiling die is gehouden van 6 oktober tot en met 12 oktober 2021. Aan het onderzoek namen 1012 ondernemers mee, waarvan 430 startende en kleine ondernemers (zzp’ers) die zelf hun btw-aangifte regelen of gebruikmaken van de kleineondernemersregeling. De ondernemers die gebruikmaken van de kleineondernemersregeling (182) beantwoordden geen vragen over de btw-aangifte.

Bron: Belastingdienst


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven