Abonneren

Vacatures

"Tweetende tuinders"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer

Kilian De Geyter, AGF Category Manager bij ALDI België:

"We willen met nieuwe winkelinrichting een echte versmarktbeleving creëren"

Tholen - Hoe verliep de AGF-verkoop in het tweede Corona-jaar? Wat waren de hardlopers en wat is de inzet met Kerst? We blikken terug en vooruit met Kilian De Geyter, AGF Category Manager ALDI België.

"Wat we vooral merken is dat we zien dat onze inspanningen in ons versgamma geapprecieerd worden door de klant. Zo hebben we sinds vorig jaar vers vlees geïntroduceerd in onze winkels en bieden we de mogelijkheid om groenten en fruit los aan te kopen. Dat werpt in deze tijden zijn vruchten af gezien dit de ontbrekende schakels waren in onze ontwikkeling naar een first stop shop; een winkel waar je alles onder één dak vindt voor je dagelijkse boodschappen", vertelt Kilian. "Als je kijkt naar ons aanbod AGF, dan is dat de afgelopen jaren fors uitgebreid. Zo tellen we in 2020 20% extra referenties ten opzichte van het jaar voordien. Als we kijken naar dit jaar, dan optimaliseren we waar nodig en hebben we ook enkele referenties toegevoegd zoals de aardpeer, miniwortelen met loof van Belgische origine en bieden we voortaan losse lychees aan in plaats van verpakte." 

Nieuwe winkelinrichting
"Verder hebben we eind dit jaar een nieuwe winkelinrichting geïntroduceerd bij onze nieuwe en vernieuwde winkels waarbij het versaanbod (verse groenten en fruit, vers vlees, verse vis en chilled convenience) een prominente plaats krijgt vooraan de winkel. We willen een echte versmarktbeleving creëren. Het eerste wat onze klanten tegen het lijf zullen lopen bij het betreden van een nieuwe winkel is ons assortiment verse groenten en fruit waarbij we de wekelijkse verspromo’s presenteren op een afzonderlijk eiland. Vele mensen stemmen hun boodschappen af op onze verspromo’s waardoor ze dit al meteen kunnen inladen en geen tijd verliezen. Tegen het einde van het jaar zullen een 10-tal winkels ingericht zijn volgens deze versmarktbeleving. Volgend jaar staan er al meer dan 30 nieuwe of vernieuwde winkels op de planning die volgens deze inrichting zullen openen."

Gevraagd naar de opvallende stijgers en dalers op de AGF-afdeling, antwoordt de Category Manager: "We zien dat vooral enkele losse referenties het afgelopen jaar goed gescoord hebben zoals onze Jonagold-appelen, bladclementines of bananen. Daarnaast zien we ook dat onze inspanning inzake convenience geapprecieerd worden door de klant. Het kant-en-klare voorgesneden fruit zoals de vers geschilde ananas en de gesneden watermeloen wint aan populariteit." 

Betaalbare feesten en convenience centraal met Kerst
"Met Kerst worden er bij ALDI globaal twee zaken naar voren geschoven: betaalbare feesten en convenience", vervolgt Kilian. "Eerst en vooral zal het aspect prijs-kwaliteit meer dan ooit een cruciale factor zijn voor de consument. Laat net dat een absolute sterkte zijn van ALDI. We maken dat ook duidelijk met onze eindejaarsslogan “Ons eindejaar, lekker betaalbaar”. De consument denkt nog steeds te vaak dat er tijdens de feestperiode absoluut dure producten op de tafel moeten staan om kwaliteit te bieden. Niets is minder waar. Dat vertaalt zich in ons Excellence-aanbod waarbij we feestelijke producten (zoals bv. kreeft of Sint-jakobsnoten) betaalbaar houden."

"Er wordt verwacht dat de Belgische consument dit jaar de kookboeken liever links zal laten liggen en dus zal opteren voor eenvoudige, gezellige gerechten. Dit weerspiegelt zich in ons eindejaarsaanbod. In ons Excellence-gamma schenken we ruimere aandacht aan convenience gerechten. Zo komen er onder andere meer kant-en-klare Excellence-aperitiefhapjes zoals escargots, zalmkrokantjes en kerstboompasteitjes. Wat betreft ons aanbod AGF, hebben we het tijdelijk uitgebreid met een 10-tal referenties die typisch zijn voor het eindejaar, zoals bv bosmengeling champignons of de granaatappel. Daarnaast breiden we ook ons vers vleesassortiment tijdelijk uit met traditionele eindejaarsklassiekers zoals Belgisch wildvlees en fondue-, gourmet- en racletteschotels, met 100% Belgisch vlees."

Willie Witloof
"Om onze klant te helpen slimme keuzes te maken tijdens deze periode, hebben we dit jaar ook een eindejaarsheld geïntroduceerd: Willie Witloof. Een klein Belgisch witloofje dat talrijke avonturen beleeft en de consument met raad en daad bijstaat tijdens de eindejaarsperiode. Aan de hand van talrijke tips, weetjes en recepten vormt hij een ideale bondgenoot om samen de feestdagen door te brengen.De keuze om witloof tot leven te brengen als eindejaarsheld is een bewuste keuze. De groente kent traditioneel een duidelijke piek in de maand december. Het is gezond, lekker vers, van eigen bodem én feestelijk. Alle troeven verenigd in één enkel product en daarom de perfecte verpersoonlijking van waar ALDI voor staat!"

Op de vraag hoe het staat met de online verkoop, antwoordt de category manager: "E-commerce is omwille van de omvang en de internationale implicaties een internationaal project binnen de ALDI Nord-groep en dus iets dat we niet enkel in België bekijken.
In het kader van de toenemende digitalisering in de retailsector, spreekt het voor zich dat ALDI mogelijkheden op het gebied van e-commerce in de gaten houden. Op dit moment kunnen we echter nog geen informatie geven over of, en wanneer ALDI met een dergelijk aanbod van start zou gaan."

Over het verpakkingsbeleid vertelt Kilian het volgende: "Voor AGF specifiek hebben we sinds vorig jaar los AGF geïntroduceerd. Zo vermijden we jaarlijks tientallen tonnen plastic en kan de klant voortaan zelf bepalen hoeveel appelen of stronkjes witloof hij wil. De klant kan een beroep doen op de gratis aangeboden FSC-gecertificeerde papieren zakjes om de losse groenten en fruit in op te bergen. Maar uiteraard moeten we onszelf bij elk artikel steeds kritisch de vraag stellen of een plastic verpakking nodig is of niet. Hierbij is de houdbaarheid en versheid van het product van cruciaal belang voor ons. Enkel als we dat kunnen garanderen, wordt de keuze gemaakt om de groenten en fruit los aan te bieden."

"Ook in de bio-categorie hebben we de laatste jaren behoorlijke inspanningen geleverd, rekening houdend met de noden van de klant. Gemeten naar omzet is de biocategorie voor AGF eerder aanvullend op de andere referenties. De bio-komkommer en de bio-wortelen scoren het best binnen het bio-AGF assortiment." 

Voor meer informatie:
Kilian De Geyter
Aldi België
Keerstraat 4
9420 Erpe-Mere
+32 (0)53 82 79 17
www.aldi.be  


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven