Antonio Jesús González van het Spaanse PROACO:

"Overdreven speculatie met knoflook zorgt voor onnodige verstoringen"

Het nieuwe knoflookseizoen in de verschillende Spaanse teeltgebieden wordt weer voorbereid. "Bij PROACO hebben we 850 hectare eigen teelt die strategisch verdeeld is over verschillende provincies van de gewesten Andalusië, Castilla y León en Castilla-La Mancha. Door het verschil in weersomstandigheden kunnen we de oogst verleggen van gewest tot gewest, van provincie tot provincie en soms binnen de provincies zelf. In Málaga bijvoorbeeld wordt de knoflook in de streek rond Ronda ongeveer 15-20 dagen later geoogst dan op de percelen rond Pizarra", vertelt teeltmanager Antonio Jesús González Berenguer.

"Vorig jaar waren er problemen met waterschaarste in Andalusië, en dan vooral in de bovenloop van de Guadalquivir, zodat we toen in ons plantschema genoopt waren te kiezen voor gebieden waar we voldoende water ter beschikking hadden. Ook dit jaar hebben we die planning aangehouden. Dit seizoen hebben we zelfs meer areaal liggen in Andalusië dan in Castilla-La Mancha. Daarnaast hebben we ook enkele wijzigingen doorgevoerd wat betreft de rassen. Waar het gebrek aan water problematisch zou kunnen zijn, hebben we paarse knoflook geplant in plaats van de vroege Spring knoflook. Die wordt immers eind november geplant, wanneer de kans op regen toch iets groter is."

"De behoefte aan water hangt overigens af van de kenmerken van het land waarop de knoflook wordt geteeld. In Andalusië, waar de bodem kleiiger is, is gemiddeld 3.000 m³ per hectare nodig, terwijl in Castilla-La Mancha, waar de bodem lichter is, het waterverbruik 5.000-5.500 m³ per hectare bedraagt. Maar om duurzamer te werk te gaan en minder water te verbruiken, leggen we nu druppelirrigatiesystemen aan."

Spanje is een belangrijke speler op de internationale knoflookmarkt. Na China is het de tweede grootste knoflookexporteur ter wereld. Vorig seizoen werd de Aziatische gigant getroffen door logistieke problemen als gevolg van de pandemie, wat Spanje in een zeer voordelige positie bracht op de exportmarkt. Toch waren niet alle gevolgen onverdeeld positief voor de sector.

"Er was wereldwijd een knoflooktekort door de teruglopende Chinese export als gevolg van de logistieke problemen. De vraag naar knoflook in Europa was groot, waardoor de Spaanse sector meer product kon afzetten en de prijzen ook toenamen. Wij hebben onze prijzen met ongeveer 20% zien stijgen", vertelt Antonio Jesús González (zie foto). "In maart en april 2020, de maanden voorafgaand aan het nieuwe seizoen, steeg de prijs van de knoflook in opslag echter zo sterk dat er druk werd gespeculeerd met de beschikbare voorraden."

"Er waren veel telers die hun voorraden aanhielden ondanks de prijsstijgingen. En omdat we moeilijk aan Spaans product geraakten, waren we genoodzaakt om knoflook uit Argentinië te importeren, terwijl hier zoveel kwaliteitsproduct voorhanden was. En toen die telers uiteindelijk beslisten hun knoflook van de hand te doen, hadden we het al buiten Spanje ingekocht. Vlak daarna begon ook het nieuwe seizoen, zodat de bewaarknoflook die in de vroege lente zo’n € 3 euro per kilo haalde ten langen leste voor 90 cent de deur uitging."

"Het wordt altijd wat chaotisch net voor de start van elk nieuw seizoen, maar bij PROACA maken we altijd heel duidelijk dat wie knoflook heeft, die best ook verkoopt om het nieuwe seizoen met een schone lei te kunnen beginnen. Hopelijk gaat het dit jaar goed en worden we niet gedwongen product bij te kopen in het buitenland om aan onze programma's te voldoen, wetende dat er hier nog zoveel goede knoflook in de bewaarkamers ligt."

Bovendien is de logistieke situatie sindsdien sterk veranderd. "Vroeger kostte het ongeveer evenveel om een container uit Argentinië te importeren als om een vrachtwagen van Algeciras naar Perpignan te sturen, namelijk zo’n € 1.500. Nu kost diezelfde container ongeveer
€ 8.000."

Permanente innovatie
De productie van PROACO, dat het hoofdkantoor in Cabra heeft, een stadje in de provincie Córdoba, bedraagt jaarlijks 11 miljoen kilo die op markten over de hele wereld wordt afgezet. "Onze knoflook vind je in Europa, de Verenigde Staten, Zuid-Amerika, Zuid-Afrika en in verschillende Aziatische landen, waar het zeer wordt gewaardeerd om zijn kwaliteit. In Spanje werken we voornamelijk met supermarktketen Mercadona, waar het in het schap ligt onder ons eigen merk."

"Samen met onze R&D-afdeling werken we aan een nieuw project om ongeschilde verse paarse knoflookteentjes op de markt te brengen. Dit is in feite een gemaksproduct en aan de schil ziet de consument dat het authentieke paarse Spaanse knoflook is", legt hij uit. "Qua kwaliteit is dit verse product uiteraard veel beter dan de reeds gepelde teentjes. Het heeft dezelfde kwaliteitskenmerken als de bollen zelf."

"Ook zitten we in de laatste fase van de ontwikkeling van ons eigen virusvrij plantgoed. Binnenkort kunnen we dan ook kwalitatief hoogwaardig plantgoed op de markt brengen."

Voor meer informatie:
Antonio Jesús González Berenguer (teeltmanager)
PROACO
Tel: +34 649 296 654
antoniojesus.gonzalez@proaco.es
www.proaco.es


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven