Influencers in de akkerbouw:

"Boer en burger laten zien wat we doen"

Hoe actief zijn akkerbouwers als influencers op YouTube en andere social media kanalen? Wie bereiken ze? Hoeveel tijd kost het? En wat levert het aan agri-promotie op? Vier influencers vertellen erover in het Uienmagazine van De Groot en Slot.

De Boerenjongens van Texel
Mts. A. & J. de Ridder, akkerbouwers in De Cocksdorp
De Boerenjongens van Texel weten als geen ander hoe ze de landbouw moeten promoten. Youri de Ridder (12) en zijn neefjes Finn (11), Jens (8) en Luca (6) vloggen regelmatig op hun YouTube kanaal over alles wat met de akkerbouw te maken heeft. Uien rooien, pootaardappelen oogsten op zware grond, narcissen sorteren en wintergerst combinen: alles komt voorbij.

De Texelse jongens zijn echte influencers. Een jaar geleden zijn ze begonnen met filmpjes maken op het akkerbouwbedrijf van opa en vader/oom en inmiddels komt er regelmatig een vlog van hen op YouTube. Het aantal volgers groeit hard, de Boerenjongens van Texel zitten ruim boven de 2.000 abonnees. De jongens weten heel goed waarom ze vloggen: ze willen laten zien hoe ze voedsel telen en dat het eten niet uit de fabriek komt.

"Boeren moeten niet weg!", zeggen ze. "Wij hebben de toekomst en willen ook graag boer worden. En zonder boeren is Texel ook niet meer zo mooi. Er kijken ook veel andere boeren naar onze vlogs en dat vinden we heel leuk!" De reacties op de vlogs zijn enthousiast. "Mooie vlog weer jongens", schrijft collega-vlogger Jilles Boer. "Sjieke opnames, jongens. Dat verdient zeker weer een like. Ga zo door", reageert een ander. De boerenjongens schromen niet om te reageren en het gesprek met de kijker aan te gaan. Zoals dat hoort bij influencers.

Boer Bewust
Peter van Damme, akkerbouwer in Biddinghuizen
Akkerbouwer Peter van Damme stoorde zich in 2016 aan een opmerking van gemeente Dronten, waarin trots werd verteld dat Dronten de gemeente met de meeste biologische landbouwbedrijven is. Peter dacht daar het zijne van en richtte samen met collega’s Kees Maas en Jan Blitterswijk 'Boer Bewust' op, een initiatief dat zijn communicatie richt op de verbetering van het beeld en de awareness van de gangbare land- en tuinbouw.

De gemeente had het idee opgevat borden te plaatsen bij biologische telers, waarop Boer Bewust met eigen borden kwam. "Vervolgens hebben wij als Boer Bewust ons actief op verschillende sociale media begeven", vertelt Peter. "Dit vergt veel tijd en je moet echt van alles op de hoogte zijn. We hebben inmiddels 85.000 volgers op Facebook."

"Met de acties wilde Boer Bewust laten zien dat boeren en tuinders trots zijn op wat ze doen", aldus de akkerbouwer. "Daar kwamen zowel lovende reacties als sceptische woorden op, vanuit de agrarische sector en van mensen daarbuiten."

Daarna werden de initiatiefnemers regelmatig gevraagd om hun verhaal te doen bij verschillende instanties, zoals klankbordgroepen en bedrijven, tot de Tweede Kamer aan toe. "Of het geholpen heeft, weten we niet", lacht Peter. "We zijn de laatste jaren iets minder actief, maar we posten nog wel het een en ander."

Iets wat elk jaar terug komt, is de Nederlandse versie van de internationale 'Thank a Farmer Day'. Op deze dag vraagt Boer Bewust aandacht voor alle voedselproducenten van Nederland. 

Harrysfarm
Harry Schreuder, akkerbouwer in Swifterbant
Harry Schreuder is influencer van het eerste uur. Hij begon al in 1999 met het delen van informatie over zijn akkerbouwbedrijf via zijn website harrysfarm.nl. Later kwamen sociale media op en kreeg Harrysfarm een grote groep trouwe volgers. Telers en burgers volgen dagelijks de updates over de aardappelen, tarwe, peterselie, bieten, soja en de zaaiuien (o.a. Hyway) die op het bedrijf worden geteeld.

Harry deed ooit een cursus website bouwen, omdat hij bij een bedrijf werkte dat computers en software installeerde bij telers in de polder. Vervolgens ontwierp hij zijn eigen website en deelde daarop vooral teeltnieuws. Voor bezoekers was het mogelijk om in een 'gastenboekje' reacties achter te laten.

De akkerbouwer geeft nog steeds meerdere keren per maand een gewasgroei update. Het afgelopen jaar werd alweer de tiende 'Pieperprijsvraag' met bijna 400 deelnemers gehouden. "Ik vind het belangrijk om vooral positieve berichten te plaatsen, maar schroom ook niet om de realiteit te laten zien. Ik krijg daarop leuke reacties van burgers en collega-telers terug", zegt hij daarover.

In 2011 begon hij met actief twitteren. "Dat was in het begin wel spannend, omdat dan alles direct met de buitenwereld wordt gedeeld", zegt hij. Het heeft hem in de loop der jaren veel nieuwe contacten opgeleverd. Dat Harry de burger kan bereiken, is inmiddels wel duidelijk. Regelmatig krijgt hij vragen over waarom hij bepaalde dingen doet zoals hij die doet.

Welke plannen heeft Harry voor de toekomst? "Gewoon doorgaan met het delen van informatie over zijn akkerbouwbedrijf." Verder mag hij zich educatieboer noemen en laat hij aan basisschoolkinderen zien waar ons voedsel vandaan komt.

FARMVLOG
Jilles Boer, akkerbouwer in Bant
Jilles Boer publiceerde op 1 januari 2020 zijn eerste vlog op zijn YouTube kanaal FARMVLOG. Inmiddels geeft hij wekelijks een update aan zijn volgers over zijn akkerbouwwerkzaamheden. Hij heeft onlangs zijn 100e vlog online gezet.

"Ik keek weleens naar vloggende boeren in Amerika en vond dat er zoveel negativiteit over de landbouw was", zegt Jilles. "Daarom heb ik besloten om zelf te laten zien waar ik mee bezig ben." Elke maandag verschijnt een nieuwe vlog op zijn YouTube kanaal, zodat hij in het weekend tijd heeft om de filmpjes te monteren. "Dat is veel werk. Ik ben bijna één uur bezig met monteren voor één minuut film."

Het eerste half jaar vloggen ging moeizaam en veel bekijks hadden de filmpjes ook niet. Op zijn telefoon kan hij de statistieken van de filmpjes in de gaten houden, zodat hij weet hoeveel personen zijn filmpjes bekijken en uit welk land ze komen. Het aantal positieve reacties geeft hem de motivatie door te gaan. Het aantal volgers nam later toe, ook wereldwijd, want ongeveer 36 procent van zijn volgers komt uit het buitenland. "Dat is leuk en levert nieuwe contacten op."

Jilles laat op zijn telefoon zien dat hij op WhatsApp contact heeft met een Nieuw-Zeelandse boer. Zijn volgers zijn grotendeels telers. Het is lastig om de burger te bereiken, weet hij. "Dat zou ik graag willen, maar ik vraag mij af hoe." Voor de toekomst wil de akkerbouwer op zoek naar een andere insteek, omdat hij het moeilijk vindt steeds iets nieuws te bedenken. "Ik weet niet hoelang ik doorga, maar ik wil wel graag het mooie en positieve van de agrarische sector blijven laten zien."

Bron: Uien magazine van De Groot en Slot


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven