Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Vier vooruitzichten voor het verschepen van goederen in 2022

Met welke vooruitzichten kunnen ondernemers rekening houden wanneer ze over de grens inkopen? Shypple heeft de vier meest impactvolle verwachtingen voor het verschepen van goederen voor 2022 op een rij gezet. Bovendien snijden ze een onderwerp aan wat meer aandacht verdient, zo stellen ze.

"Met ingehouden adem volgen ondernemers en consumenten de commotie in het wereldwijde goederentransport. Terwijl mensen hun producten sneller in huis verwachten, ontstaat er verstopping na verstopping in het wereldwijde verschepingsnetwerk en blijven containerprijzen maar stijgen. Met alle gevolgen voor verwachte levertijden en consumentenprijzen."

"De sector is meer dan ooit onderhevig aan situaties die elkaar in rap tempo opvolgen en die voor onzekerheid zorgen. De Ever Given-blokkade in het Suezkanaal (maart 2021) laat zien hoe een incident een druppel vormt die de toch al volle vervoersketen-emmer doet overlopen. Want de logistieke industrie blijft groeien en staat onder druk. Niet voor niks verwerkte het Suezkanaal ondanks het Ever Given-incident een tiende meer schepen dan in 2020 (20.649 om 18.830). En er zijn vooruitzichten die de levertijd en -prijs van de inkoop gaan bepalen."

Hieronder de vier vooruitzichten die Shypple als meest impactvol beschouwt :

1) Coronalockdowns zorgen voor grillige vaarroutes
"Al direct in de eerste week van januari gebeurt het in Ningbo. Een stad vlakbij Shanghai met op twee na grootste haven van China. Quarantainemaatregelen en gelimiteerde toegang tot terminals zorgen voor flinke vertragingen in de verscheping van containers." 

"We hebben het in het afgelopen jaar vaker gezien dat steden en havens onverwacht op slot gingen. China, het grootste exportland ter wereld, voert een 'zero-tolerance'-aanpak voor COVID-19, en ook vrijwel ieder ander land past regelmatig zijn maatregelen aan. Zolang de pandemie aanblijft, heeft de sector te maken met constant veranderende situaties die zorgen voor knelpunten en vertragingen. En daardoor kan elke bestelling langer op zich laten wachten."

2) Impact van grote events als Chinese New Year en Olympische Winterspelen
"Waar de periode rondom Black Friday en Kerst op lokaal niveau al zorgt voor een turbulente vervoersketen, kunnen we de Oosterse equivalent begin februari verwachten. Maar dan op veel grotere schaal. Dit jaar valt Chinese New Year bijna samen met de Olympisch Winterspelen die in het Aziatische land worden georganiseerd."

"Traditiegetrouw vallen veel werkzaamheden in China stil rond Chinese New Year, met alle gevolgen voor leveringen en de vervoersketen. Dit wordt versterkt door de organisatie van een van de grootste sportevenementen ter wereld. Er bestaat een reële kans dat veel sterk vervuilende fabrieken in China hun deuren moeten sluiten om de uitstoot te verminderen terwijl de sporters in het land actief zijn. Deze en soortgelijke events hebben een bepalende impact op de levering van goederen, in dit geval vanuit China."

3) Containerprijzen blijven hoog
"En volgens experts kunnen we er voorlopig maar beter aan wennen. De zogeheten Shanghai Containerized Freight Index, een belangrijke conjunctuurindicator die wekelijkse vrachtprijzen van het containervervoer uit tien Chinese havens over standaardroutes in de wereld toont, is in de afgelopen twee jaar gestegen van zo'n €1500 naar ongeveer €7783. Experts verwachten dat dit flinke impact gaat hebben voor de portemonnee van de consument."

4) Vertragingen lopen op
"Dankzij knelpunten in de vervoerssector, maar ook vanwege de toenemende vraag vanuit de consument, lopen de vertragingen voor de levering van goederen hoog op. Waar de gemiddelde vertraging per container in januari 2019 nog ongeveer een halve dag was, is dit eind 2021 al ruim een week. Dit maakt het netwerk voor het verschepen van goederen steeds kwetsbaarder."

Duurzamer verschepen
Shypple eindigt met een onderwerp waar ze graag meer van hadden verwacht in 2022, maar waar helaas nog flinke stappen in moeten maken. "De scheepvaart stoot jaarlijks ongeveer 2,5 procent van alle broeikasgassen uit, voornamelijk omdat het afhankelijk is van fossiele brandstoffen. Om de milieu-impact tegen te gaan, heeft de industrie behoefte aan oplossingen om de CO2-voetafdruk te verkleinen. We moeten meer inzicht krijgen in de CO2-uitstoot en ons richten op duurzamere keuzes om goederen te transporteren. Vanuit Shypple zetten we de eerste stappen door de meest uitstootvrije boekingsoptie te promoten, door meer op biobrandstof te varen en door compensatieprogramma’s te adviseren. Maar er is nog veel meer te doen om de industrie op te schonen."

"De huidige ontwikkelingen zorgen dat verschepers afhankelijk zijn van en gebaat zijn bij realtime inzicht in hun vracht. Digitale expediteurs, zoals Shypple, bieden dit.  Met dit inzicht kunnen verschepers, ondernemers en consumenten anticiperen op alle mogelijke geplande en ongeplande gebeurtenissen die impact hebben op de levering. Bovendien kunnen ze efficiënt omgaan met prijsfluctuaties en vertragingen en bewuster omgaan met duurzame vervoeropties. En dat is een flinke stap naar een schoner, flexibel netwerk voor het verschepen van goederen", besluiten ze.

Bron: Shypple

Publicatiedatum: