Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nieuwe Europese transportregels per 21 februari

Vanaf maandag 21 februari gelden er nieuwe Europese transportregels. Het betreffen regels omtrent de vestigingseis, terugkeer voertuig, cabotage en gecombineerd vervoer.

Vestigingseis
Een onderneming moet in de lidstaat van vestiging beschikken over gebouwen waar alle (elektronische) documenten met betrekking tot de hoofdactiviteiten worden bewaard. De onderneming moet bovendien onderworpen zijn aan belasting op inkomsten van het vestigingsland; ze moet ingeschreven staan in het handelsregister en beschikken over een btw-registratienummer. Daarnaast moet het aantal voertuigen van de onderneming en het aantal bestuurders dat is gestationeerd op de exploitatievestiging, in verhouding staan tot het volume van de vervoersactiviteiten in de onderneming.

Terugkeer voertuig
Eveneens onderdeel van de vestigingseis is dat voertuigen eens in de 8 weken moeten terugkeren naar een van de exploitatievestigingen in de lidstaat van vestiging. Deze maatregel is door aantal Oost-Europese lidstaten aangevochten en ligt ter beoordeling bij het Hof van Justitie. Eind december wellicht uitspraak.

Cabotage
De cabotageregeling verandert niet: maximaal drie ritten in zeven dagen zijn toegestaan na voorafgaand internationaal beladen transport waarbij alle goederen moeten zijn gelost. Wel wordt er een ‘cooling off’-periode van 4 dagen aan toegevoegd. Met hetzelfde voertuig mag dan na de laatste cabotagerit gedurende 4 dagen niet in die lidstaat worden gecaboteerd.

Gecombineerd vervoer
Lidstaten mogen voor- en natransporten, uitgevoerd in dezelfde lidstaat, onder het cabotageregime laten vallen. Daarmee vallen deze transporten eveneens onder de detacheringsregels. De 'cooling off'-periode van 4 dagen en de maximale cabotageperiode van 7 dagen is eveneens van toepassing. Echter, lidstaten hebben de vrijheid deze perioden respectievelijk te verkorten of te verlengen. Voor  zover bekend maken Denemarken, Zweden en Nederland gebruik van de mogelijkheid om deze ritten als cabotage aan te merken.

Bron: TLN

Publicatiedatum: