Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Marcel van Rooijen, Trofi:

"Wie gaat kartelvorming rederijen aan de kaak stellen?"

Tholen - Afgelopen maand liet fruitimporteur Marcel van Rooijen op deze site zijn verbazing al schijnen over de marges die de rederijen maken. Dit keer luidt hij opnieuw de noodklok. "Het lijkt erop dat de situatie steeds verder uit de hand loopt met financiële gevolgen voor producent, exporteur en importeur."


Marcel van Rooijen

"De carriers gebruiken Covid en de huidige oorlog in de Oekraïne als argument voor een aantal zaken", vervolgt Marcel. Volgens hem is er in de zeevracht een duidelijk geval van kartelvorming aan de gang. "Hoe kan het anders dat alle carriers die in Peru voor Europa laden allemaal op 1 maart hun tarieven van $ 1.650 naar $1.850 per container verhogen op tarieven die tot 1 maart al 25-30% hoger lagen als in 2021? Als ik lees dat de carriers hun netto-winstmarge minimaal vertienvoudigd hebben in 2021 dan begrijpt u dat wij nog verder uitgemolken worden om dat in 2022 te herhalen. Wie gaat deze kartelvorming aan de kaak stellen?"

"Voor de transittijd is de laatste maanden al helemaal geen respect meer. Alles wordt tegenwoordig als stukgoed behandeld en niet als vers fruit. Waarom is mij een raadsel", vervolgt Marcel, die voor het gemak een voorbeeld noemt. "Wij plannen voor een programma met één van onze klanten een wekelijkse afvaart vanuit Santos (Brazilië). De normale transittijd was altijd 16-18 dagen, dus elke week vertrekt er één container met vers fruit. Wat zou dan het probleem zijn?"

"De feiten zijn tegenwoordig dat het fruit minimaal vier weken onderweg is. Ze komen in koppels van twee binnen elke veertien dagen, dus wie wordt er hier nu belazerd? De aflader weet niet beter dan dat zijn fruit tijdens boeking op de geplande tijd aankomt of zouden ze vooraf al vertellen dat ze zeker vijf weken onderweg zijn om in Rotterdam te lossen?"

"Om dan nog maar niet te spreken over de fysieke controles van de containers in Rotterdam bij de douane, waardoor je nog minimaal een week extra bij de vertraagde aankomst op kunt tellen. Reken dan maar uit hoe knisperend vers het fruit is voor het in de schappen van de supermarkt ligt. Ik begrijp zeker dat controles nodig zijn, maar laat ze dan alsjeblieft zorgen dat de systemen sneller functioneren. Als die vertraging terug wordt gebracht naar twee dagen, hoor je niemand daarover."

Ook Kees Rijnhout van Jaguar the fresh company liet zich afgelopen week horen op social media:

Voor meer informatie:
Marcel van Rooijen
Trofi
Harnaschdreef 10
2635 BT Den Hoorn
+31 (0)180 330825
marcel_van_rooijen@trofi.nl  
www.trofi.nl