Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Wereldmarkt Fruit Logistica

Deze week, van dinsdag 5 april tot en met donderdag 7 april, vond in Berlijn weer de Fruit Logistica plaats. Na twee jaar coronacrisis zijn vertegenwoordigers uit de AGF-sector weer vanuit de hele wereld naar Berlijn afgereisd om weer eens in levende lijve samen te komen. AGF.nl en FreshPlaza waren weer aanwezig met redactieteams uit Nederland, Frankrijk, Italië, Spanje, China, Duitsland en Engelssprekende landen.

Al met al waren zowel exposanten als bezoekers zichtbaar verheugd om ter plekke weer met elkaar van gedachten te kunnen wisselen. Hoewel het velen opviel dat er minder exposanten en bezoekers waren dan in de pre-coronatijden, drukte dit de stemming niet. Er was veel discussie, onder andere over de onzekerheid met het oog op de aanhoudende knelpunten in de aanvoer en de lange levertijden, maar ook over de gevolgen van de pandemie en de enorm stijgende kosten op de markt. In sommige hallen gonsde het van de mensen, van de proeverijen van chef-koks en van productdemonstraties, terwijl andere cocktailparty's door iedereen werden bijgewoond, wat een groot succes bleek te zijn en de belangstelling wekte.

De stands waren praktisch en functioneel, met veel glanzend materiaal en veel meer QR-codes in plaats van visitekaartjes. In de meeste hallen waren ook veel verse producten te zien en te proeven. De exotische vruchten uit Latijns-Amerikaanse landen zagen er prachtig uit. Aan het eind van de dag vertelden de smartwatches het verhaal van 10.000+ stappen per dag, waarbij veel bezoekers met elkaar vergeleken wie de meeste stappen had gezet. Onder hen waren onze redacteuren, die hieronder een uitsplitsing van ervaringen op Fruit Logistica 2022 per land delen.

Nederland: Ontspannen setting op Fruit Logistica 2022
Na twee jaar en twee maanden afwezigheid vond deze week de Fruit Logistica in Berlijn weer plaats. 225 bedrijven uit Nederland gaven acte de présence. Daarbij viel in de 'Hollandse hallen' 3.2 en 1.2 vooral op dat de fruitimporteurs en vruchtgroentencoöperaties dit jaar verstek lieten gaan. (Tuinbouw)toeleveranciers waren wel goed vertegenwoordigd. Na een rustig begin op dinsdag werd het op woensdag zeker niet zo vol als voorheen, maar werd het bij vlagen toch gezellig druk op de beurs. Op de laatste dag, op donderdag, was het als vanouds weer rustiger. Bovendien, zo gaven veel standhouders aan, waren de bezoekers van een kwalitatief hoger niveau dan andere jaren. Ook zorgde het lagere bezoekersaantal voor een wat meer ontspannen setting. De tijd dat er veel innovaties op de beurs worden gepresenteerd, is voorbij en met deze periode van hoge kosten en logistieke uitdagingen lijkt iedereen allang blij om zijn bedrijf door deze periode heen te loodsen. Bij de kasgroententelers zijn de hoge gasprijzen het gesprek van de dag, importeurs zijn vol van de logistieke uitdagingen en veel Europese fruittelers maken de balans op van de vorstschade van afgelopen week.

Belgische bedrijven presenteren noviteiten ondanks hectische markt en vorstzorgen 
Onder de Belgische fruittelers lag een groot deel van de aandacht nog bij de onverwachte vorst van afgelopen week. Voorzitter van de Belgische Fruitveiling (BFV), Ludo Lousbergh, legde uit dat de vorst nog weleens gevolgen kan hebben voor de perenoogst. Door de vorst hebben vele fruittelers bange dagen gehad in aanloop naar de Fruit Logistica. De oogst kan volgens Ludo significant geraakt worden door de vrieskou. Op de beurs lagen voor vele Belgische handelaren de gedachten nog bij de problemen van de dagen ervoor. Toch stelt de voorzitter dat een groot deel van de peren nog gered kan worden. Misschien zullen de volumes wat minder worden, maar dit hoeft, volgens hem, niet direct voor paniek te zorgen. Vanwege het overaanbod aan peren op de markt, kan een mindere oogst zelfs voordelig zijn voor de prijzen. Voor de appelen zal het nog afwachten worden wat de schade is.

Naast deze actualiteiten werden door de bedrijven voornamelijk het assortiment en noviteiten onder de aandacht gebracht. Zo presenteerde onder andere Coöperatie Hoogstraten en BelOrta haar nieuwe lijnen van verpakkingen. Ook introduceerde Hoogstraten een nieuwe ‘witte’ aardbei, genaamd Summer Whites, en vertelde BelOrta over haar ‘Earth’-label waarmee ze telers een handje willen helpen tijdens de overgang van conventionele naar biologische teelt, waar best een tijd overheen kan gaan. Verder presenteerde Bel’Export de nieuwe rode peer en bracht Devos Group de gele Rubis Gold onder de aandacht van de aanwezige bezoekers. Ondanks een hectische markt en een latere periode in het seizoen hebben velen hun best gedaan om het toegestroomde publiek kennis te laten maken met de noviteiten op de markt. Toch heerst er nog veel onzekerheid.

Duitsland: Uitbundige gesprekken, ingetogen stemming
Na twee jaar opende 's werelds grootste groente- en fruitbeurs, de Fruit Logistica, opnieuw haar deuren in Berlijn. Ongeveer 2.000 exposanten uit meer dan honderd landen konden hun producten bijna net zo presenteren als voorheen. Door de versoepeling van de coronamaatregelen in Berlijn konden exposanten en bezoekers weer oude, maar ook nieuwe gezichten ontmoeten. De stemming onder de aanwezigen was overwegend goed, zij het vrij gematigd, omdat enkele Duitstalige producerende bedrijven hun deelname hadden geannuleerd. Maar ook de afwezigheid van veel buitenlandse exposanten, zoals uit China en Rusland, was merkbaar.  

Duurzaamheid bleef het meest dominante onderwerp, zoals bleek uit presentaties van verschillende verpakkings- en marketingconcepten, zoals dat van genomineerde van de Innovation Awards van dit jaar, Schur Star Systems.

VK: Uitstekende kwaliteit van bezoekers, ondanks het ontbreken van enkele grote bedrijven
Dit jaar kwamen de meeste Britse bedrijven samen in Hal 8.2, sommige in een rij van stands georganiseerd door het CHA, aangezien het aantal bedrijven dat samen met het CHA exposeerde het grootste tot nu toe was. In dezelfde hal waren nog een aantal andere Britse bedrijven met hun eigen stand. Er ontbraken een paar grote namen, maar er waren ook heel wat nieuwe bedrijven aanwezig. Naast Hal 8.2 waren er nog een flink aantal bedrijven over het hele tentoonstellingsterrein verspreid. De exposanten leken allen zeer tevreden over de kwaliteit van de bezoekers, de aantallen waren weliswaar lager, maar er werden volop zaken gedaan.

Frankrijk: Discussies van goede kwaliteit, ondanks lagere bezoekersaantallen
Ondanks een lagere opkomst dan gebruikelijk voor de pandemie, met 75 exposanten op het Franse paviljoen en een vrij rustige eerste ochtend, zijn de resultaten van deze editie van Fruit Logistica positief. Met meer tijd om te praten, waren de discussies van zeer hoge kwaliteit. Velen presenteerden hun nieuwe verpakkingen, die voldoen aan de eisen van de AGEC-wet. Wat steenfruit en appelen betreft, heerste er bezorgdheid over de schade als gevolg van de vorst in de Franse boomgaarden. Sommige deelnemers konden uiteindelijk niet aanwezig zijn, omdat zij samen met hun teams de boomgaarden tegen de vorst moesten beschermen. Over het geheel genomen was iedereen blij elkaar weer te zien en tevreden over deze minder drukke maar kwalitatieve editie. 

Italië: "Een signaal van herstart dat hoop geeft" ondanks lagere opkomst
Onze Italiaanse redactie sprak met tientallen exposanten en verzamelde de meest uiteenlopende commentaren, al kon de gemene ervaring in één quote worden samengevat: "De tweede dag was veel beter dan de eerste, maar verre van een volledige opkomst uit de hele wereld. Er is echter tenminste een signaal van een herstart gekomen en dat geeft weer hoop."

Sommige paviljoens werden bijzonder benadeeld, vooral die op de lagere verdiepingen en ver van de ingangsstromen. De twee hallen met de meeste Italianen waren woensdag, alles welbeschouwd, discreet aanwezig. Buitenlandse bezoekers waren hier zeker in de minderheid, behalve in het geval van georganiseerde bijeenkomsten.

"De beurs is deze twee dagen voor ons niet slecht verlopen", aldus Massimo Ceradini van KingFruit, "want we hadden van tevoren een aantal ontmoetingen geregeld. Er zijn ook enkele nieuwe contacten gelegd."

Matteo Mazzoni van Mazzoni Group zit op dezelfde golflengte: "We hadden tal van afspraken gemaakt met klanten uit verschillende landen en die zijn allemaal goed verlopen. Ik denk dat het doel van beurzen vooral dit is: bestaande relaties ontmoeten en consolideren. Daarna verwelkomen we alle nieuwe contacten." Toch waren niet alle commentaren positief: "Nou, het ging iets beter dan de eerste dag, maar niet veel", zegt exposant Federico Ponti. "Het zou echter moeilijk geweest zijn om het slechter te doen dan de eerste dag." 

Voor anderen maakte de tweede dag van Fruit Logistica de eerste dag goed, die volgens exposanten in hal 4.2 een trager tempo had gekend. Zeker niet iedereen had dezelfde perceptie, maar de leegte van de ruimtes die de vele afwezige exposanten achterlieten, versterkte deze indruk.

"We hebben geen moment stilgestaan", zei een teler uit Sicilië. "We hebben veel bezoek ontvangen op het Siciliaanse paviljoen en dat heeft ons een hart onder de riem gestoken, nadat de eerste dag een beetje teleurstellend was geweest. Veel contacten met buitenlandse bedrijven, uit Noord-Europa, maar ook uit het Midden-Oosten."

Veel bedrijven die in de onzekerheid dit jaar geen stand konden reserveren, hebben echter niet nagelaten om als bezoeker aanwezig te zijn. 

Grote Spaanse opkomst, ondanks ontbrekende grote bedrijven
Een aanzienlijk aantal Spaanse bedrijven was dit jaar niet aanwezig, waaronder grote bedrijven als Citri&Co, SanLucar, Cultivar, CMR, Eurobanan of Trops.

Een van de belangrijkste onderwerpen onder de Spanjaarden was de recente vorst in de noordelijke gebieden waar steen- en hoogstamfruit wordt geteeld, die de planning van het nieuwe seizoen aanzienlijk zal beïnvloeden. Intussen bemoeilijkt de regenval de voortgang van het citrusseizoen, die dit jaar bijzonder gecompliceerd is geweest. Het weer is ook van invloed op het aanbod van zachtfruit en groenten, waarvan de prijzen dit jaar voor de telers van Almería zeer interessant zijn. De hoge kosten en de stakingen zijn een van de grootste punten van zorg voor de Spaanse telers en verpakkers.

Desondanks staat Spanje opnieuw in de top 3 van landen met de meeste deelnemers. De grootste coöperatie Anecoop miste de show niet, waar het 30-jarig bestaan van de Bouquet Seedless watermeloenen werd gevierd.

Het enige Spaanse genomineerde bedrijf voor de innovatieprijzen was de coöperatie La Palma, voor haar Amela-tomaat. Deze tomatensoort, geteeld in Granada en afkomstig uit Japan, concurreert met andere innovatieve voorstellen, zoals een oranje Romanesco bloemkool, rijk aan bètacaroteen, vliegende robots voor het oogsten van fruit, verticale erwtenplanten, 100% dieprode sla of verpakkingen voor salades gemaakt met plastics uit de zee.

Servische exposanten zoeken alternatieve markten voor Russische verkoop 
Sommige Servische exposanten waren enigszins teleurgesteld over de plaatsing van hun paviljoen, omdat het erg dicht bij de garderobe in hal 2.1 stond. Toch kon iedereen de Servische stands zien nadat ze hun jassen hadden opgehangen, dus uiteindelijk gaf het de exposanten toch wat verkeer. Voor de meeste exposanten was het doel nieuwe markten in Europa te vinden, aangezien het voor hen moeilijker is geworden naar Rusland te exporteren. 

Egyptische exporteurs vinden nieuwe contacten voor Rusland alternatief
Aangezien het citrusseizoen voorbij is en de Ramadan begin april is begonnen, waren er minder Egyptische stands dan tijdens vorige edities. De exposanten die wel aanwezig waren, verklaarden zeer verheugd te zijn hun klanten te kunnen ontmoeten na twee lange jaren van pandemie. Sommige exporteurs verklaarden dat zij op zoek waren naar alternatieve markten voor Rusland, en dat zij erin geslaagd waren nieuwe contacten te leggen tijdens hun aanwezigheid op Fruit Logistica. 

Focus op kiwi's, watermeloenen, druiven, aardappelen en suikermaïs bij Griekse exposanten
De Griekse standhouders in hal 2.1 hadden veel kiwi-handelaren, aangezien het seizoen voor kiwi's ten einde loopt. Een verscheidenheid aan grotere stands werd gecombineerd met vele kleinere stands, die een verscheidenheid aan fruit te exporteren hadden, zoals watermeloenen, druiven, aardappelen en suikermaïs. Handelaren waren erg blij om zowel bestaande als nieuwe klanten te ontmoeten na twee jaar zonder vakbeursen.  

Turkse stands vallen op met frisse look
De Turkse stands zagen er vrij modern uit met een mooi blauw dat het grootste deel van hal 1.1 bedekte. De Turkse handelaren waren gericht op het komende kersen- en vijgenseizoen, maar er waren ook handelaren in zachtfruit, citrus en appelen. Op woensdag was het een stuk drukker dan op dinsdag.

Israëlische bedrijven tonen technologische innovaties
Hoewel veel bedrijven meldden dat de beurs wat trager verliep, hadden ze de gelegenheid om oude en nieuwe klanten te ontmoeten. Er waren ook heel wat technologische innovaties te zien waarbij gretige bezoekers foto's en video's namen van robotplukkers voor de appeloogst die werden gedemonstreerd.   

Reisonzekerheid geen belemmering voor Zuid-Afrikaans paviljoen
Het Zuid-Afrikaanse paviljoen was dit jaar een beetje anders, aangezien de organisatie een beetje last minute was door de verandering van datum en reisonzekerheden. Voor het eerst werd het paviljoen gefinancierd en georganiseerd door de sector zelf, het was iets kleiner dan normaal, maar even druk bezocht. Een lid van de branche zei dat de brancheorganisaties hadden ingegrepen omdat het voor hen een ramp zou zijn geweest als zij niet op Fruit Logistica aanwezig waren geweest.

Traditioneel groot aantal Chinese deelnemers ontbreekt door Covid-19-lockdowns
Door het oplaaien van Covid-19-infecties in China en de opeenvolgende lockdowns en reisverboden, waren er dit jaar vrijwel geen Chinese deelnemers op de Fruit Logistica.

Traditioneel was er een groot aantal deelnemers van traditionele Chinese producten, zoals gember, knoflook en uien, naast technologieleveranciers en IoT-dienstverleners. De laatste jaren is ook een groeiend aantal Chinese importeurs en handelsbedrijven op de beurs aanwezig.

China's 'Covid-Zero'-beleid heeft internationaal reizen van en naar het land moeilijk tot vrijwel onmogelijk gemaakt. Door de recente ontwikkelingen op het gebied van Covid in grote steden als Sjanghai en Shenzhen is het onmogelijk te voorspellen wanneer deze situatie zal verminderen. Chinese exporteurs worden geconfronteerd met hoge transportprijzen en vertragingen in de verzendingstijden wanneer zij aan de wereldmarkten leveren.

Positieve ervaring voor Noord-Amerikaanse deelnemers
Amerikaanse bedrijven en verenigingen uit Texas meldden een zeer goede en drukke eerste dag te hebben gehad met vooral veel, bezoekers en klanten. Vooral de cocktailparty's van de bedrijven en de demonstraties van de chef-koks waren een hit bij de bezoekers.

Grote belangstelling voor Mexicaans paviljoen
Bedrijven vonden de beurs erg druk met veel belangstelling voor hun producten zoals avocado's, ananas en exotisch fruit in Europa in het bijzonder. Het Mexicaanse paviljoen bruiste van de ontmoetingen, het proeven van producten, glimlachen en het schudden van handen.

Negatief effect van Russische invasie zet domper op stemming op Ecuadoraans paviljoen
De sfeer op het Ecuadoraanse paviljoen was gemengd. Aan de ene kant was men opgewonden om terug te zijn op Fruit Logistica en naar Europa te kunnen reizen, maar tegelijkertijd heeft de Russische inval in Oekraïne en de daaropvolgende opschorting van de export naar Rusland de Ecuadoraanse handel zwaar getroffen. Ecuador is een grote bananenproducent en producent van andere tropisch fruit, waarvan een groot deel naar de Russische markt werd verzonden.

Uit reacties van exposanten bleek dat een aantal Ecuadoraanse telers en verladers de afgelopen weken failliet zijn gegaan of met een faillissement worden bedreigd. Aangezien Ecuador aanzienlijke hoeveelheden bananen exporteert, zal het niet gemakkelijk zijn om alternatieve markten te vinden, als ze al gevonden kunnen worden. Een aantal bedrijven verhandelt biologische bananen.

Er is een nieuwe kans aan de horizon met de openstelling van China voor Ecuadoraanse geel dragonfruit of pitaya. De eerste zendingen worden verwacht voor juni en juli later dit jaar.

Focus op onderhandelingen op Chileens paviljoen
Een grote gemeenschap van Chileense telers en exporteurs was aanwezig op het Chileense paviljoen, waar aan de verschillende tafels handelsbesprekingen plaatsvonden. De Chileense export naar China heeft de afgelopen twee jaar te lijden gehad onder handelsverstoringen door Covid, vertragingen in havens en kwaliteitsproblemen na aankomst. Door de nadruk te leggen op kwaliteitscontrole tijdens de oogst, de verpakking en het vervoer zijn enkele van de problemen aangepakt. Er worden ook alternatieve markten gezocht in Azië, Europa en de VS.

Colombia: Exotische proeverijen trekken nieuwe klanten 
Het Colombiaans paviljoen stond vol met exotisch fruit dat tentoongesteld en geproefd kon worden en veel bedrijven meldden dat ze een goede tentoonstelling hadden gehad. Zij ontmoetten nieuwe klanten en zagen ook een grote belangstelling uit Europese landen, vooral in de categorie biologische producten. Sommigen zeggen dat de show iets minder mensen trok, maar ze hadden nog steeds gerichte ontmoetingen met goede potentiële klanten.

Argentinië: nieuwe bedrijven voor het eerst aanwezig op Fruit Logistica
Argentinië had voor de eerste keer een aantal bedrijven op Fruit Logistica, met de hoop nieuwe klanten te ontmoeten en naar Europa te exporteren. Andere bedrijven hopen hun export uit te breiden naar Europa, het Verenigd Koninkrijk en verder weg. Zij waren blij met de belangstelling van nieuwe klanten.

Volop belangstelling voor Uruguayaanse bedrijven
Dit jaar waren er zeer weinig bedrijven uit Uruguay, maar de bedrijven die op de beurs aanwezig waren, waren de hele dag druk in besprekingen, waaruit bleek dat de belangstelling van oude en nieuwe klanten goed was.

Costa Ricanen willen graag Europese exportmogelijkheden
Costa Rica, een andere nieuwkomer op Fruit Logistica, had ook enkele bedrijven die voor de eerste keer aanwezig waren. Zij waren blij met de getoonde belangstelling en stonden te popelen om vooral naar Europa te exporteren.

Goede ervaring voor Dominicaanse Republiek op Fruit Logistica
Deelnemers vanuit Dominicaanse Republiek rapporteerde een goede en drukke show te hebben gehad met bedrijven die geïnteresseerde potentiële klanten hadden gevonden. Europa was een belangrijk aandachtspunt.

Levendig Peruaans paviljoen presenteert significante groei
De Peruaanse productie van vers fruit heeft de afgelopen jaren een aanzienlijke groei doorgemaakt, waardoor het land nu op gelijke voet staat met grote producenten op het zuidelijk halfrond, zoals Zuid-Afrika en Ecuador. Een levendig paviljoen met bedrijven die avocado, druiven en blauwe bessen verhandelen, in lijn met de nieuw opgezette productie in het land zelf.

Volgende week: overzicht wereldmarkt avocado