Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
matchmakingstool voor bedrijven

Impact van hoge brandstofprijzen reduceren door samenwerking

Niemand kan er omheen: de brandstofprijzen zijn sterk gestegen het afgelopen jaar. Ondanks de tijdelijke accijnsverlaging blijven de prijzen historisch hoog. 

De oorzaken zijn legio: een sterk gestegen vraag naar olie na de coronacrisis, een relatief dure dollar ten opzichte van de euro.... En de Russische inval in Oekraïne heeft de grondstoffenmarkt nog verder opgeschud door het uitsluiten van Rusland van de wereldhandel. In dit artikel schrijven we hoe je je eigen logistiek efficiënter kunt maken door samen te werken met andere bedrijven die bijvoorbeeld op hetzelfde industrieterrein zijn gevestigd.

Beladingsgraad
Stel, een eigen vervoerder is gevestigd in Maastricht. Brengt hij een levering naar een klant in Leeuwarden, dan is het zonde als de vrachtauto 332 km leeg terugrijdt. Toch gebeurt dit dagelijks. De beladingsgraad van het vrachtverkeer in Nederland wordt geschat tussen de 60 en 70 procent. Rekenen we de gedeeltelijk beladen vrachtwagens mee, dan is de beladingsgraad nog veel lager. Deze cijfers gelden ook voor logistiek dienstverleners die niet direct een retourvracht hebben bij het uitvoeren van een opdracht voor een verlader. Optimaliseren biedt kansen om transportkosten te drukken.

Digitalisering en duurzaamheid
Digitalisering biedt de mogelijkheid de lading van verschillende partijen effectiever te bundelen. Via het online platform Compose kunnen bedrijven laadruimte in vrachtauto’s, magazijnruimte en logistiek personeel delen. Door vrachten te bundelen richting een afnemer of door de retourstroom van een andere verlader mee te nemen, worden vele dure kilometers bespaard.  

Bedrijven op eenzelfde industrieterrein kunnen bijvoorbeeld met elkaar een samenwerking aangaan om samen hun lading te versturen. Op deze manier wordt de bestaande transportcapaciteit beter benut, waardoor er per vracht minder kilometers gereden hoeven te worden. Uiteindelijk scheelt dit vele liters diesel per rit. Ook wordt er direct een aanzienlijke verlaging van de CO2-uitstoot gerealiseerd. Logistieke samenwerking helpt dus ook om de duurzaamheidsdoelstellingen te behalen.

Matchmakingstool
Compose is in essentie een matchmakingstool voor bedrijven en is eenvoudig te gebruiken. Bedrijven die op zoek zijn naar een logistieke samenwerkingspartner, vullen online hun voornaamste goederenstromen en enkele basisgegevens in. Vervolgens zoekt het systeem op basis van onder andere afstand een passende match. Het gebruik van het platform is kosteloos en met gegevens wordt voorzichtig omgegaan. Op www.supplychainsamenwerking.nl  is meer informatie te vinden over het nut van strategisch samenwerken op logistiek gebied. 

Bron: Evofenedex

Publicatiedatum: