Tholen - Dat de logistieke tarieven de laatste jaren de pan uitrijzen is voor weinig mensen in de AGF-sector nieuws. Echter, volgens Wim Meiling zijn veel versbedrijven zo druk om dagelijks hun handel weg te krijgen, dat ze door de hectiek van de dag vaak geen tijd hebben om het hele logistieke proces en netwerk onder de loep te nemen en te kijken of er optimalisaties nodig zijn. Daarom heeft hij Tarieven Specialist opgericht, gespecialiseerd in het advies rond logistiek en transport van temperatuurgevoelige producten.

"Ik heb altijd al logistieke klussen gedaan voor bedrijven. Ik heb het altijd uitdagend gevonden om voor bedrijven hun logistieke tarieven te analyseren om uiteindelijk te kijken of het slimmer en beter kan, bijvoorbeeld door nieuwe logistieke netwerken op te zetten of om simpelweg de kosten te reduceren", vertelt Wim. "Daarbij neem ik met meer dan 30 jaar ervaring in de FMCG mijn kennis en logistieke netwerk mee."

"Basisvragen die ik wil beantwoorden zijn: Wat mag het transport van A naar B kosten? En waar betaal je eigenlijk voor? Hoewel de huidige tarieven iets zijn afgekoeld momenteel, liggen er grote uitdagingen voor bedrijven. Kijk alleen maar naar de energieprijzen. Vervoerders passen hun dieselclausule toe, maar producenten hebben veelal met jaarcontracten te maken en de supermarkten staan niet te springen om die halverwege het contract open te breken", vertelt Wim. "De logistieke uitdagingen de komende jaren zijn de overschakeling naar zero-emissie en de invulling van vacatures in de hele logistieke keten. Producenten zullen hun logistiek anders moeten gaan inrichten, omdat er nu al voortekenen zijn dat logistiek dienstverleners moeite hebben om het serviceniveau vast te houden."

Aardappelverwerker
"Zo hebben we voor een aardappelverwerker een grote besparing gerealiseerd op het transport naar Zuid-Engeland. Dit gebied staat bekend om zijn grote remote gebieden, vooral het zuidwesten, en fijnmazige distributie is dan ook erg duur. Uit de analyse van het aantal orders die de klanten deden bleek namelijk dat ze ongeveer 3 tot 3,5 keer per week bestelden. Echter, vaak bestelden de klanten die geografisch soms dichtbij elkaar gevestigd waren op verschillende dagen. Hierdoor kon het zijn dat men dagelijks hetzelfde gebied in reed. We hebben toen een aantal aanpassingen gedaan, zo zijn deze bedrijven orders gaan clusteren van vijf naar drie keer per week, dat betekende minder leveringen en dus minder transport. Tegelijkertijd werd de beladingsgraad van de vrachtwagens hoger en ging ook nog de prijs per vervoerde CE behoorlijk omlaag."

Wim biedt de versbedrijven aan om voor een vast bedrag van 1.500 euro een quickscan te maken van hun huidige logistieke tarieven. "Uit deze analyse komt het besparingspotentieel. Ik wil zo transparant mogelijk zijn en laat precies zien welke stappen besparings-mogelijkheden geven. Sporadisch is de uitkomst dat de tarieven marktconform zijn. Is dat wel zo, dan schudden we bedrijven de hand en feliciteren we hen met de uitkomst. Als we in overleg met de bedrijven de besparingen besluiten te gaan realiseren, ontvangen ze van ons een credit voor de kosten van de quickscan. Vervolgens kunnen we afspraken hoe we verder gaan, dat kan bijvoorbeeld voor een uurtarief, maar ook op no cure, no pay-basis."

"Mijn werkgebied ligt vooral in de Benelux en Duitsland, daar ligt mijn kracht. Ook kan ik de tarieven voor de overige landen benchmarken. Ook overzee heb ik mijn netwerk, zo kunnen we ten aanzien van containertransport voor alle belangrijke wereldhavens tarieven afgeven. Indien gewenst kunnen wij de onderhandelingen voor bedrijven voeren als het gaat om tenderprojecten. Daarnaast kunnen we het hele productieproces en logistieke netwerk onder de loep nemen. Deze integrale aanpak zorgt ervoor dat de tarieven en processen ge├╝pdatet worden", besluit Wim.

Voor meer informatie:
Wim Meijling
Tarieven Specialist
Mob: +31 (0)6 57551807 
info@tarievenspecialist.nl
www.tarievenspecialist.nl