Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Mol Fresh Food breidt haar pand uit

"Vraag naar gesneden uien in de lift door personeelsproblemen in de horeca”

Waar de handel voor Mol Fresh Food tijdens de coronacrisis nog voor de nodige kopzorgen zorgde, zijn de zaken inmiddels weer in volle gang. “De vraag naar gesneden uien zit, mede door de personeels-problemen in de horeca, in de lift,” vertelt Anthony Mol, die samen met zijn broer René het bedrijf runt, in de november-Primeur die dit weekend verschijnt. Bovendien hebben de gebroeders pas haar pand uitgebreid, waardoor de blik weer vol goede moed op de toekomst gericht kan zijn.

“De uitbreiding kwam ter sprake toen de grond van onze buren beschikbaar kwam. Deze komt maar één keer te koop, dus moesten we een keuze maken,” vervolgt Anthony. “We begonnen al uit ons jasje te groeien, waardoor we besloten de kans aan te grijpen.” Het resulteert voor het bedrijf in een verdubbeling van de oppervlakte. “We hebben de koelcapaciteit kunnen uitbreiden en hebben op deze manier vooral wat meer opslag voor onszelf kunnen creëren. Bovendien hebben we ook extra ruimte gekregen om zonnepanelen op het dak te plaatsen. Dat is toch een stukje duurzaamheid, wat enorm belangrijk is in deze tijd.  Het is nog niet voldoende om volledig energieneutraal te zijn, maar met de huidige energiekosten is alles meegenomen.”

Geen personeel meer om te snijden
Mol Fresh Food, gevestigd in Putten, had de nodige hinder ondervonden van de pandemie. Gesneden uien zijn een productgroep bij uitstek voor de horeca, die op dat moment gesloten was. “Wij hadden echter nog het voordeel dat we een vrij breed klantenbestand hebben, waardoor we gelukkig veel spreiding hadden. Waar de horeca het moeilijk had, konden we de risico’s spreiden door ons meer te focussen op bijvoorbeeld retail, de visindustrie of bakkerijen,” legt Anthony uit. Inmiddels heeft de horeca haar deuren ook weer geopend, waardoor de afzet weer goed doorloopt. “Alles is gelukkig weer groeiende en zeker met de huidige personeelsproblemen stijgt de vraag naar gesneden uien significant. We zien dat bedrijven die vroeger zelf schilden en sneden nu simpelweg geen mensen in de keuken meer hebben om dit soort dingen te doen. Dan hebben ze het er graag voor over om het kant-en-klare product te kopen.”

Verder merkt de ondernemer een toename in de vraag naar kleinere verpakkingen. “Hier wordt meer en meer gebruik van gemaakt. De standaard zijn kilo-verpakkingen, maar steeds meer restaurants kiezen voor de 500-grams verpakkingen. Het is natuurlijk ook zonde om een kiloverpakking open te maken, terwijl je op dat moment maar de helft nodig hebt. Deze andere helft blijft dan vaak aangebroken in de keuken liggen. Dan pak je liever een 500 grams-verpakking, wat de versheid van de uien uiteindelijk ten goede komt.”

Het resulteert in een drukke periode voor het familiebedrijf, waar de ouders van gebroeders Mol ook nog steeds dagelijks hand- en spandiensten verrichten. “Mijn moeder werkt nog in de administratie waarbij ze een deel van de boekhouding verricht en ook vader Boudewijn Mol is dagelijks aanwezig voor bijvoorbeeld het ophalen van onderdelen tot het koken van heerlijke soep voor het personeel  waar we van kunnen genieten.” Het is hulp, die nog steeds meer dan gewaardeerd wordt door de broers.

Toch kan deze drukte richting het einde van het seizoen nog voor enige problemen zorgen in de beschikbaarheid van de uien. “We kiezen bij voorkeur voor het Nederlandse product. Op dit moment is er nog genoeg beschikbaar, maar het moeizame groeiseizoen zorgt er wel voor dat je de portemonnee moet trekken om ze in te kopen. We moeten zeker voor de 60+-maten, die wij schillen, nog maar zien of er vanaf april voldoende beschikbaar is. We zijn afhankelijk van de markt. Als we door het Nederlandse product heen zijn, zullen we toch onze blik moeten richten op gele uien uit Spanje en rode uien uit Egypte. We proberen dit zo veel mogelijk te vermijden, maar nood breekt wet. Al met al kijken we echter met positieve blik vooruit.”

info@molfreshfood.nl

Primeur helemaal lezen? Neem nu voor 75 euro een jaarabonnement