Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Europese Commissie steekt 186 miljoen in agrifoodpromotie

De Europese Commissie gaat 186 miljoen euro steken in de promotie van agrifoodproducten in de EU en wereldwijd. Een promotieplan voor 2023 is aangenomen. De bedoeling is om voorrang te geven duurzame en hoogkwalitatieve Europese producten én de consumptie van verse groenten en fruit te stimuleren. Voor de AGF-programma's is 19,1 miljoen euro gereserveerd.

Het bedrag van 186 miljoen euro gaat voor de helft naar promotie in de EU en voor de helft, de andere 83 miljoen euro, naar promotie in derde landen. Buiten de EU worden landen en regio's met een hoog groeipotentieel geïdentificeerd als belangrijkste promotiedoelen. Daarbij kijkt de Commissie naar China, Japan, Zuid-Korea, Singapore, Noord-Amerika. Nieuw-Zeeland en Australië bieden mogelijk ook nieuwe marktkansen voor Europese exporteurs. Last but not least blijft het Verenigd Koninkrijk een van de belangrijkste exportmarkten voor EU-agrovoedingsproducten, goed voor 25% van de EU27-export. 

Eén van de aandachtspunten is het benadrukken van de herkomst van producten bij verkoop. Daarbij gaat het om geografische herkomstinformatie maar ook om informatie over biologisch product. 

Bron: Europese Commissie

Publicatiedatum: