Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Ontheffing langere levertijden milieuzones geldt niet voor zero-emissiezones

Vorig jaar zijn met gemeenten afspraken gemaakt over de toegang tot milieuzones in verband met langere levertijden van EuroVI-vrachtauto’s, zo schrijft TLN. Deze afspraken gelden nadrukkelijk niet voor zero-emissiezones. Om problemen in de toekomst te voorkomen geeft Anne-Marie Nelck, clustermanager Distributie van TLN uitleg.

Sinds 1 januari 2022 zijn in de milieuzones uitsluitend EuroVI-vrachtauto’s toegestaan. Vanwege onvoorziene langere levertijden voor deze voertuigen, is met gemeenten afgesproken dat hiermee rekening wordt gehouden voor wat betreft de milieuzones. Als vervoerders bij de ontheffingsaanvraag een ondertekende koopovereenkomst voorzien van de verwachte leverdatum meesturen, wordt een ontheffing verleend. In de praktijk blijkt dat langere levertijden voor EuroVI-vrachtauto’s nog altijd aan de orde zijn. Ook komt het voor dat de leverdatum nogmaals wordt uitgesteld, vervoerders moeten dan opnieuw een aanvraag indienen bij de gemeente(n).

Vanaf 1 januari 2025 zijn de zero-emissiezones van toepassing. Hiervoor geldt dat alle nieuwe voertuigen, gekentekend na 1 januari 2025, zero-emissie moeten zijn. Dit betekent dat de regeling met betrekking tot langere levertijden zoals die van toepassing is voor milieuzones, niet geldt in de zero-emissiezones. Met andere woorden: als een vervoerder in 2023 of 2024 een EuroVI-vrachtauto bestelt met een datum eerste toelating (DET) na 1 januari 2025, dan kan deze niet in de zero-emissiezones worden ingezet. Wel blijft dit voertuig nog toegang houden tot de milieuzones.

In onderstaande illustratie zijn de toetredingseisen voor vracht- en bestelauto’s in de zero-emissiezones samengevat.

Bron: TLN

Publicatiedatum: