Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Aardappelgroothandelaar Slave Spaseski van Openica Berlijn:

"Geen wezenlijk prijsverschil bij aardappelen vergeleken met andere jaren"

De verkoop van aardappelen en uien verloopt bijzonder rustig na de jaarwisseling. "Hoewel we momenteel ook Annabelle aardappelen uit Cyprus aanbieden, is het nog te vroeg voor de vroege aardappelen. Strikt genomen gaat het bij de geïmporteerde aardappelen niet om vroege consumptieaardappelen, maar om aardappelen uit bewaring van de oogst van afgelopen jaar", zegt Slave Spaseski, eigenaar van Openica en aardappelgroothandelaar op de groothandelsmarkt in Berlijn.

"Het Duitse aardappelseizoen werd zoals bekend gekenmerkt door droogte en daarmee gepaard gaand kwaliteitsverlies," vervolgt Slave. "Vanwege de hitte was het aandeel kleine aardappelen aanzienlijk hoger dan in andere jaren. Dit leidde weer tot meer afkeuringen en een lagere verkoopbare hoeveelheid. Dat is vooral later tijdens het seizoen, wanneer er aardappelen uit bewaring verkocht worden, merkbaar aan de prijs. Ondanks alles zien wij echter in het algemeen geen wezenlijk prijsverschil bij aardappelen vergeleken met andere jaren." 


Slave Spaseski (tweede van links) en zijn teamgenoten op de stand op de groothandelsmarkt

Consumptieuien en knoflook
Naast aardappelen richt de groothandelaar zich ook op de verkoop van allerlei soorten consumptieuien. Slave: "Wij kunnen momenteel terugvallen op uien uit Duitsland en Nederland, en over het algemeen zijn de beschikbaarheid en het prijsniveau momenteel in orde." Ook de overstromingen in Nieuw-Zeeland, een belangrijk land voor de uienteelt, zullen volgens Slave niet al te veel problemen opleveren. "Uien uit Nieuw-Zeeland komen over het algemeen vanaf april in grotere hoeveelheden op de markt, maar in de plaatselijke groothandel hebben ze eerder een aanvullend karakter. Het gaat om slechts een paar pallets die we wekelijks inkopen en afzetten."

Knoflook in verschillende variëteiten is de derde belangrijke productpijler van het bedrijf. "Groene knoflook uit Duitse teelt wint weliswaar aan betekenis, maar het aanbod dat we uit Duitse teelt in kunnen kopen is nog steeds te overzien. Ondertussen heeft het Nederlandse bedrijf Biesheuvel het totale volume uit eigen teelt aanzienlijk kunnen vergroten", legt Slave uit, die ook al jaren nauw samenwerkt met de Nederlandse handelsonderneming Jansen Dongen.

Standaardproducten in grote verpakkingen
Openica Kartoffeln & Zwiebeln is al vijfentwintig jaar op de groothandelsmarkt in Berlijn gevestigd en richt zich vooral op de levering aan de horeca en gespecialiseerde retail. Volgens Slave zijn er geen grote producttrends waar te nemen. "De klassieke klantenkring van de groothandelsmarkt vraagt nog steeds vooral naar standaardproducten in grote verpakkingen, waardoor we niet per se alles aan hoeven te bieden. Zolang we ieder jaar een paar procent groei behalen, zijn wij tevreden."

Voor meer informatie:
Slave Spaseski
Openica GmbH Kartoffeln & Zwiebeln
Großmarkt Berlin
Tel: +49 30 390 392 71
info@openica.de
www.openica.de 

Publicatiedatum: