Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Logistiek dienstverlener Himilco wil exporteurs helpen met oplossingen

"Hoge prijzen uien zorgen voor rem op de export naar West-Afrika"

Tholen - Na een spannende start gedurende de coronaperiode heeft logistiek dienstverlener Himilco zijn plek in het landschap weten te vinden. "In deze sector moet je snel schakelen, flexibel zijn en meedenken. Ik zie dat potentiele klanten hierdoor steeds vaker bij mij terechtkomen", vertelt Charles Meeus van Himilco.

Na meer dan 20 jaar actief te zijn geweest in de logistieke sector besloot Charles in 2020 om zijn eigen bedrijf een nieuwe oriëntatie te geven. "Voorheen was ik zelfstandige 'consultant' bij een internationale speler, maar daar kwam na zes jaar een einde aan de samenwerking, en dit vlak voor de Corona-uitbraak. Eerst ben ik op zoek gegaan naar andere samenwerkingen, maar tijdens een lockdown is dat niet zo gemakkelijk. Toen ben ik de zaken maar zelf gaan runnen, de ervaring en de connecties had ik al. Dat is in het begin spannend, omdat er een bepaalde zekerheid wegvalt, maar al snel maakt de onzekerheid plaats voor ambitie. De risico's zijn groter als je alleen werkt, maar de beloningen ook."

Op deze manier neemt Charles alle logistieke zorgen weg bij zijn klanten. Deze bestaan voornamelijk uit exporteurs en importeurs, die nood hebben aan transport. "Mijn specialiteit, en nog altijd 80 tot 90 procent van mijn markt, is West-Afrika. Verder heb ik ook relaties in Azië, Zuid-Amerika en het Middellandse Zeegebied, maar dat is allemaal vrij sporadisch. De producten die we dan voornamelijk doen zijn seizoen afhankelijke producten zoals aardappelen, uien, wortelen, witte en rode kool. Daarnaast doen we ook wat droge lading als dranken en conserven. Bovendien zijn we veel actief in bevroren vlees, maar 60 procent van onze klanten zijn toch actief in de AGF."

Risico's verminderen
Kijkend naar de huidige situatie op de markt, ziet de ondernemer echter wel een rem op de export naar West-Afrika. "De prijzen voor groenten, en met name uien, zijn op het moment zo hoog dat we wel een daling van 30 procent zien in de export van deze producten naar West-Afrika. Het is nog altijd een relatief arme regio, waardoor er met deze prijzen minder wordt gekocht. Het betekent overigens niet dat de marges minder zijn, maar de risico's worden wel hoger."

Dit ligt, zo legt Charles uit, aan de hogere waarde van de uien. "Als er nu een lading getransporteerd wordt en er gebeurt wat onderweg of er wordt niet betaald, dan loopt men tegen forse verliezen aan. Het resultaat is dat klanten niet meer aan één stuk door verschepen. Vorig jaar gingen er van een aantal klanten wekelijks vrachten naar West-Afrika, maar nu zien we dat er 2 à 3 die kant op gaan. Vervolgens wordt er gewacht tot de betalingen zijn gedaan en dan gaan ze weer verder met verschepen. Dit alles om het risico te verminderen, waardoor er een stuk meer tussenpauzes tussen de afvaarten zit."

Service en alternatieven
Een groot deel van de werkzaamheden van Charles zijn het ontzorgen en service verlenen aan Nederlandse en Belgische handelaren. "Echter moet je wel vaak uitleggen aan potentiele klanten waarom ze meer zouden betalen voor jou. Veel klanten werken rechtstreeks met rederijen en daar is niet altijd makkelijk tussen te komen. Dan moet je laten zien wat de voordelen zijn. Zeker tijdens de problemen in zeevracht kon ik een oplossing en alternatief bieden."

"Mensen hebben in deze sector noodzaak aan een snelle reactie. Als ze mij vandaag bellen of er volgende week een lading mee kan, moet je snel schakelen. Bij rederijen is alles, zeker de laatste jaren, een stuk bureaucratischer geworden, waardoor ze die flexibiliteit niet hebben. Je krijgt veel verschillende mensen aan de lijn, maar iedere vraag komt bij mij terecht en ik kan wel die extra lading alsnog aan boord krijgen."

"Zo kun je bewijzen dat men dan wel wat extra betaalt voor mijn diensten, maar ze daardoor ook extra handel kunnen doen en de winstmarges als gevolg groter is dan mijn commissie. Het levert een win-winsituatie op", vervolgt Charles. "Bovendien heb ik de mogelijkheid een alternatief te bieden. Stel dat een bedrijf bijvoorbeeld zijn transport via MSC laat verlopen, maar zij opeens met problemen kampen. De afvaarten stoppen. Door mijn contacten in de sector met onder andere meerdere rederijen, kan ik dan zoeken naar alternatieven om te schakelen. Zo kunnen we kort op de bal spelen. Het is een manier van directe communicatie en snelle service die meer en meer wordt geapprecieerd. Zo heb ik sinds mijn start al een aantal mooie jaren meegemaakt en ik hoop dat gestaag door te kunnen zetten."

Voor meer informatie:
Charles Meeus
Himilco
Maurice Leytensstraat 4
B-2610 Wilrijk, België
+32 (0)470 135 035
info@himilco.be 
www.himilco.be