Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Heinz Düpmann, Düpmann GmbH & Co.KG:

"Gepelde Spaanse knoflook is duurder dan Chinese, maar overtuigt door smaak"

China is verreweg de grootste producent van knoflook ter wereld. Düpmann GmbH & Co.KG koopt daarom ook grotere hoeveelheden in uit het verre land, evenals uit Spanje en Italië. "De belangrijkste producent ter wereld heeft zijn teeltgebieden voornamelijk in de regio Shandong. De oogst begint eind mei en er worden 10 tot 15 procent minder hoeveelheden verwacht dan vorig jaar", laat directeur Heinz Düpmann weten.


Foto: Düpmann GmbH & Co. KG 

Prijzen stijgen met 50 procent
"De teeltvolumes zijn afgenomen, wat waarschijnlijk te wijten is aan onder andere de pandemie en de onbevredigende prijzen. De prijzen zijn sinds maart al met ruim 50 procent gestegen. Het valt nog te bezien of dit hoge niveau gehandhaafd blijft. In juni moeten we  vastleggen hoeveel bevroren product we willen importeren. Ook hier moeten we afwachten hoe de prijzen zich ontwikkelen."

Het bedrijf ziet de toenemende vraag voor Europees knoflook als zeer positief. "De hoeveelheden uit Spanje en Italië nemen van jaar tot jaar toe. Naast de goede en intense knoflooksmaak speelt hier ook het idee van duurzaamheid een vrij grote rol. Want ook de teelt in Duitsland is toegenomen. Door de stijgende vraag naar Duitse en Europese producten zijn we begonnen met het pellen van knoflook en hebben we geïnvesteerd in peltechnologie. Vanaf de nieuwe oogst kunnen we vers gepelde knoflook aanbieden - verser dan dat wordt het niet."

Düpmann schat in dat dit ook te maken kan hebben met een "anti-China-beleid": "Veel mensen zijn van mening dat we te afhankelijk zijn geworden van China en dat we ons ook meer op andere landen van herkomst moeten oriënteren. Het is waar dat Spaanse producten veel duurder zijn dan Chinese, maar Spaanse producten kunnen wel overtuigen door hun intensieve smaak.

Geen vertragingen, logistiek loopt gesmeerd
De aanleveringen lopen allemaal weer soepel. Corona is ook in China praktisch geen probleem meer. Zendingen worden zonder vertragingen afgehandeld. In de afgelopen twee jaar betaalden we op het hoogtepunt soms 16.000 dollar per container. De prijs per container zou nu echter rond de 3.000 tot 4.000 dollar moeten liggen. Wel zijn de kosten na transport, dat wil zeggen: de kosten voor de afhandeling van containers vanuit de haven van Rotterdam of Hamburg, waarschijnlijk gestegen." Het product wordt door het bedrijf in 10-kg dozen afgenomen en ook per pallet verkocht. 

Tot nu toe zijn de verkoopvolumes dit jaar echter lager dan in voorgaande jaren. "Het koopgedrag van de mensen is eenvoudigweg veranderd. Veel mensen lijken minder buitenshuis te eten. Toch is de verkoop in de horecagroothandel constant goed, ook al zijn de prijzen wat gestegen," legt Düpmann uit. "De handel in verse en diepgevroren knoflook en de productie van knoflookpurees met verschillende recepten zijn voor ons in het bedrijf al vele jaren heel belangrijk. Vooral bij de productie van de purees kunnen we goed inspelen op de wensen van onze klanten. Maar ook klanten die geïnteresseerd zijn in gedroogde producten zijn bij ons aan het juiste adres. We kunnen veel verschillende kwaliteiten aanbieden", besluit Düpmann.

Voor meer informatie:
Heinz Düpmann
Düpmann GmbH & Co. KG
Am Teuto 18
D-33829 Borgholzhausen, Duitsland
Tel.: +49 54 25 932 4621 00
service@duepmann.de    
https://www.duepmann.de      

Publicatiedatum: