Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Consumptie huishoudens groeit met bijna 1 procent in maart

In maart 2023 hebben huishoudens 0,8 procent meer gekocht, voor prijsveranderingen gecorrigeerd, dan in maart 2022. Ze hebben meer diensten gekocht, maar minder goederen, meldt het CBS.
De consumptiecijfers betreffen volumecijfers. Dat wil zeggen dat ze zijn gecorrigeerd voor prijsveranderingen. Daarnaast is ook voor veranderingen in de samenstelling van de koopdagen gecorrigeerd. Volgens de CBS Consumptieradar waren de omstandigheden voor de consumptie in april minder gunstig dan in maart.

Huishoudens kopen meer diensten
Consumenten hebben in maart, voor prijsveranderingen gecorrigeerd, 2,8 procent meer besteed aan diensten, zoals verzekeringen, openbaar vervoer en een bezoek aan restaurant, evenementen of kapper, dan in maart 2022. Bestedingen aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen door huishoudens uit.

In maart hebben consumenten 5,8 procent minder voedingsmiddelen, dranken en tabak gekocht. Ze hebben ook 3,9 procent minder duurzame goederen aangeschaft dan in maart 2022. Huishoudens hebben vooral minder spullen voor woninginrichting, kleding en schoenen gekocht. Ze kochten echter meer auto’s. Verder hebben ze in maart 6,8 procent meer overige goederen, zoals energie en motorbrandstoffen, verbruikt.

Drie weken geleden meldde het CBS dat het verkoopvolume van de detailhandel in maart 7 procent kleiner was dan in maart 2022. Het volume van de non-foodsector lag 9,6 procent lager, terwijl dat van de foodsector met 5,7 procent kromp. Deze cijfers zijn ook gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen.

Bron: CBS

Publicatiedatum: