Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Van der Windt Agri en Van der Peet Logistics & Transport Solutions over aardappelhandel en -transport:

“De groei zit in het buitenland”

“Schaalvergroting,” is het eerste wat Nico van der Windt, die aan het roer staat van familiebedrijf Van der Windt Agri, onder meer actief in aardappelhandel en (agrarisch) transport, antwoordt op de vraag wat er momenteel speelt in de transportbranche. Hij noemt de opschaling, waarvan hij ziet dat het voornamelijk met de industrie te maken heeft, enorm. En hoewel Van der Windt openstaat voor een gezonde groei, geeft Nico aan dat dit niet ten koste van kwaliteit moet gaan, want dat is waarin de transporteur zich wil onderscheiden.

Van oorsprong is Van der Windt een handelsbedrijf in aardappelen, later uitgebreid met een transporttak. “In de handelstak zien we een krimp in de consumptieaardappelen; dat wordt elk jaar minder.” Van der Windt richt zich hoofdzakelijk op aardappelen, vaak tweede soort, voor de vlokken- en puree-industrie en koopt ook overschotten van de verwerkende industrie. Hij stelt vast dat waar voorheen bijna alle tweede soort aardappelen als voeraardappelen werden benut, de laatste jaren deze aardappelen steeds vaker industrieel verwerkt worden.

Steeds verder weg
De afname van de tafelaardappelproductie noopt Nico voor het handelsbedrijf meer naar het buitenland te kijken. “Wij moeten product hebben voor ons handelsbedrijf en daardoor gaan wij steeds verder weg. België, Duitsland en Frankrijk komen daarbij in beeld. Maar daar zit natuurlijk ook een grens aan. Ik denk wel dat de uitbreiding in het buitenland zit.”

Dat beaamt ook Sven van der Peet van Van der Peet Logistics & Transport Solutions, dat zich bezighoudt met productie en verkoop van carrosserieën en trailers voor losgestorte producten. “In het algemeen zien we de groei naar het buitenland gaan. Dat betekent dat klanten van steeds verder weg komen. Hij merkt dat in de regio’s waar nu meer aardappelen vandaan komen, er ook meer vraag komt naar bandlossers voor het transport ervan.

Bart en Nico van der Windt, Henk en Sven van der Peet

Problemen in de toelevering
Naast personeel, regelgeving en de energietransitie, is het materieel één van de grootste uitdagingen, die Nico benoemt en waarvan hij vaststelt dat de laatste twee jaar bijvoorbeeld de levering van trucks en trailers op zich liet wachten. En dat is een probleem, zeker als er daarbij ook sprake is van toenemende activiteiten. “We zijn de afgelopen twee jaar gegroeid, waardoor we in een aantal maanden 10 tot 20 trailers extra nodig hadden en dan is het belangrijk dat je daarmee geholpen wordt.” Uiteindelijk bleek de oplossing voor de groei het huren van trailers.

Ook Henk van der Peet van Van der Peet Logitics & Tansport Solutions geeft aan dat er vreselijk veel problemen in de toelevering zijn geweest de afgelopen twee jaar. “Het is nog steeds niet 100 procent opgelost. Met name elektronische componenten zijn nog weleens een uitdaging.” Hij stelt vast dat dit een knelpunt kan zijn: “Als er een stilstand komt, is dat een probleem, want in de foodsindustrie kan niet gewacht worden. Aardappelen moeten gerooid, geleverd en verwerkt worden en dan moet het materiaal klaarstaan. Door op tijd en snel te schakelen zijn onze leverproblemen beperkt gebleven.”

Elkaar versterken
Het is de reden dat Van der Peet een aparte verhuurtak heeft: “Het is een flexibele schil om pieken, grote schades en levertijdoverbrugging op te vangen, zodat transporteurs toch aan hun verplichtingen kunnen voldoen. Als je de klanten daarmee op een adequate manier kunt helpen, is dat natuurlijk een pluspunt. Het is een samenspel; je moet elkaar versterken.”

Een aspect waarvan Nico ziet dat het steeds belangrijker wordt. “Dat is vandaag de dag een issue. Als je met leveranciers en afnemers geen goede band hebt, dan was je er de laatste twee jaar slecht doorheen gekomen. Met onze leveranciers hebben we echt een goede band. Dat is naast prijs, service en meedenken des te belangrijker. Je doet het met zijn allen; dat is steeds belangrijker.”

[email protected]
[email protected]

75 jaar!
Familiebedrijf Van der Peet Logistics & Transport Solutions viert dit jaar zijn 75ste verjaardag! Opgericht op 15 juni 1948 door H.W. van der Peet, startte het bedrijf als wagenmakerij. 75 jaar verder hebben de broers Wil en Henk van der Peet meer dan 40 jaar aan het roer gestaan en de volgende generatie, met Wietske, Twan en Sven van der Peet, richt zich met het bedrijf op de productie en verkoop van carrosserieën en trailers voor losgestorte producten in Nederland, Europa en zelfs ver daarbuiten. De bandlosser – die aan de bovenkant wordt geladen en aan de achterkant met een transportband wordt gelost – is één van de meest beeldbepalende producten in het assortiment.

Van der Peet Logistics & Transport Solutions staat intern stil bij het jubileum en trakteert klanten op acties. Henk van der Peet blikt terug op de loyale klantenkring die in de afgelopen 75 jaar is opgebouwd. “We zijn trots dat we veel klanten hebben die al heel veel jaren klant zijn. Bijvoorbeeld Van der Windt Agri is al meer dan 50 jaar klant. Dat betekent wel wat.” Ook de toekomst beziet Henk positief: “De bandlosser is 55 jaar geleden ontworpen om transportbeschadiging van aardappelen en uien te verminderen. In de loop der jaren zijn ook veel andere producten ermee vervoerd. De wereldbevolking groeit, en de consumptie dus ook. Zo worden er bijvoorbeeld ook veel trailers gebouwd voor cacao- en koffiebonen. Dat zijn allemaal consumptieproducten; daar zit groei in.”

Dit artikel verscheen eerder in editie 5, 38e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.