Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ann-Sophie Faes, Automaatindebuurt.com:

"Zoektocht naar verse producten makkelijk maken met een take away voor automaten"

Tholen - Menig supermarkt stopt met het invliegen van haar groenten en fruit. Lokaal wordt meer en meer een heet hangijzer en duurzaamheid staat tegenwoordig bij ieder bedrijf hoog op de agenda. Het is de reden dat de Vlaamse Ann-Sophie Faes is gestart met haar website Automaatindebuurt.com. "Het is een manier om de nieuwe generatie te laten proeven wat verse groenten en fruit van het land zijn zonder terug in de tijd te moeten", vertelt de onderneemster, die het initiatief samen met haar vriend is opgestart.

Ann-Sophie ziet namelijk dat de jongere generatie steeds minder naar de markt gaat voor haar groenten en fruit. "En in mijn ervaring zijn de groenten en fruit van de markt een wezenlijk verschillend product dan uit de supermarkt", vervolgt ze. "Daarom wilden we buiten de gebaande paden kijken om ze toch in contact te kunnen brengen met het verse product. We zagen dat steeds meer telers automaten buiten de deur hadden staan en dachten: 'Wat als men nu automatisch op kan zoeken waar een automaat staat met welk product?' Dan kan men op elk tijdstip even langs rijden voor een bepaald soort fruit, maar ook de partner thuis kan online snel kijken wat er beschikbaar is en een bestelling doen wat er meegenomen moet worden."

Soort take away
Met deze gedachte was de website Automaatindebuurt.com geboren. Een gratis website, waar elke ondernemer die een automaat uitbaat zich kan aanmelden en een profiel kan aanmaken. "Een soort take away voor automaten dus", legt Ann-Sophie uit. En dat gaat van producten als groenten en fruit naar vlees, soep, eieren of wijn. "Door de bezoeker kan dan gezocht worden naar het product dat ze willen, om vervolgens gelijk te zien waar het verkrijgbaar is. Zo komen ze terug in aanraking met verse seizoensproducten, die ze op haar eigen ritme te kopen zijn. Online is alles 24/24 beschikbaar maar dit kan ook offline. Het is volgens ons een mooie manier om de automaatverkoop een boost te geven."

Eerlijke prijs
Aan de andere kant is het, zo stelt Ann-Sophie, voor de teler een manier om zelf haar 'eerlijke' prijs te bepalen. "Vaak zitten er zo veel schakels in de keten dat de prijzen fors oplopen, maar de teler daar weinig van ziet. Echter kan de teler nu zelf haar prijs bepalen zonder dat de eindconsument er extra voor hoeft te betalen. Hij hoeft niet bij de veiling te vechten voor een prijs. Bovendien wordt er geen gebruik gemaakt van verpakkingen, wat natuurlijk heel veel oplossingen in duurzaamheid zijn in één klap."

"Daarnaast is het mogelijk om de consument van extra informatie te verschaffen. Je maakt zo kennis met de persoon achter de automaat. De kennis is tegenwoordig bij velen wat beperkt, maar houdbaarheid en manier van bewaren van groenten en fruit kunnen uitleggen is dan wel een meerwaarde. Ik ging zelf vroeger naar de markt en dan was het product echt een soort belevenis, maar dat zie je tegenwoordig niet meer. Het doel is om mensen te bereiken die ook weer dat gevoel bij haar groenten of fruit krijgen."

Ingeburgerd
De website is nu een kleine maand in de lucht en inmiddels hebben richting de 200 ondernemers haar automaat aangemeld. "We zien dat het voor ondernemers een makkelijke manier is om buiten werktijden toch nog te verdienen. Je ziet dat men met de data ook perfect bij kan houden wat er verkocht is en wat moeilijk verkoopt. Het lijkt te bevallen onder de ondernemers in Nederland en Vlaanderen. Nu willen we naar het punt dat de site ook ingeburgerd zal zijn onder de consumenten. Dat men zegt: "Schat, ik rij nu naar huis. Zal ik nog even langs de automaat gaan. Wil je wat?" Als deze gedachte ontstaat of wanneer men weer voor echt vers naar de teler gaat, dan is onze missie geslaagd."

Voor meer informatie:
Ann-Sophie Faes
Automaatindebuurt.com
[email protected]
www.automaatindebuurt.com