Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Juri Falandt: "Ik ben trots op mijn vak en dat mag iedereen zien!"

Van traditionele expediteur naar digitaal platform

Juri Falandt is een oude rot in het expediteursvak. Drie jaar geleden heeft hij zijn bedrijf verkocht aan Shypple, waardoor hij als traditionele expediteur overstapte naar volledig digitaal werken. Het ledenblad HUB van TLN sprak met Falandt over die ingrijpende transitie, de belangrijke rol van digitalisering en klantenbinding.



Falandt rolde op zijn tweeëntwintigste het vak in. Hij werkte voor een aantal bedrijven voordat hij in 2004 het bedrijf Milestone oprichtte voor de lucht- en zeevrachtexpeditie. Collega Co van Es was gespecialiseerd in bederfelijke goederen, wat resulteerde in een uitbreiding met de oprichting van Milestone Fresh in 2012. ‘Daarna zijn we hard gegroeid,’ vertelt Falandt. ‘We breidden uit naar andere landen zoals Costa Rica, Honduras, Thailand en openden een kantoor in Hong Kong.’

Falandt en van Es werden ingehaald door de snelle digitale transitie. Met een softwareontwikkelaar hebben ze geprobeerd een software te ontwikkelen die aansloot bij de wensen van het bedrijf. ‘Helaas kregen we het niet van de grond. Er kwam zoveel bij kijken en die kennis hadden we niet in huis. Toen kwamen we in contact met Jarell Habets, de oprichter van Shypple. Zij hadden een platform dat wel werkte en waar wij kansen in zagen voor ons bedrijf. Ook hadden we een goede klik. Waardoor we in 2021 besloten om samen verder te gaan. We hebben Milestone Group verkocht aan Shypple topholding en daarin weer een belang genomen.’

Transitie traditioneel naar digitaal
‘Ik ging van traditionele expediteur over naar een digitaal platform. Sommige mensen denken dat je op zo’n platform met een robot praat. Maar dat idee proberen wij juist te doorbreken. Je krijgt bij ons nog steeds iemand aan de telefoon als dat nodig is. Service is en blijft een belangrijk onderdeel. De toekomst met het digitale aspect én de service en persoonlijke noot vanuit het traditionele. Dat is onze kracht!’

De weg van traditioneel naar digitaal bevat uiteraard wel wat hobbels. Hoewel een bewuste keuze is gemaakt voor deze transitie, moest Falandt erg wennen. ‘Als ik maandag bij Milestone op kantoor kwam, zag ik de dossierbakjes op mijn bureau staan. Een bakje voor nog in te schrijven dossiers, een bakje voor douanezaken, een bakje voor de facturatie, enzovoorts. Ik kon in één oogopslag zien of het wel of niet druk was. Dat vond ik prettig. Nu staan er geen bakjes meer op het bureau, maar log ik in op het dashboard waar ik alle informatie kan terugvinden. Inmiddels ben ik erachter gekomen dat dit veel efficiënter is en ook erg prettig werkt. Maar daar moesten ik én mijn personeel erg aan wennen.’

Artificiële intelligentie
Falandt benoemt ook de opkomst van artificiële intelligentie (AI). ‘Ooit werd weleens gezegd dat je straks geen declaranten meer nodig hebt omdat het automatisch via AI geregeld kan worden. Maar zover is het nog niet. Wij maken er wel op andere manieren goed gebruik van. Het is belangrijk voor klanten in de zeevracht dat ze weten wanneer hun containers arriveren. Daarvoor zijn ze afhankelijk van veel partijen. Heeft de leverancier ze verstuurd? Waar is de boot? In welke terminal staat mijn container? Ons systeem verzamelt die informatie automatisch de hele dag door. De klant heeft direct inzicht in de gegevens.’

Klantenbinding
‘Een mooi voorbeeld van deze meerwaarde is dat we met onze analyses ook gericht advies kunnen geven. Er is een klant waarvoor wij voor verschillende afdelingen werken. We zagen in onze analyses dat op één afdeling hogere kosten gemaakt werden doordat deze afdeling niet snel genoeg gegevens verwerkte of actie ondernam, bijvoorbeeld bij het in behandeling nemen van een container. We koppelden deze informatie terug, waardoor ze de kosten aanzienlijk omlaag konden brengen.

Met trots vertelt Falandt over zijn baan als expediteur. In HUB, maar ook in zijn video’s ‘Life of a digital forwarder’ op LinkedIn. Daarin laat hij maandelijks een combinatie aan beelden zien vanuit zijn werk en privéleven. Wat begon met een video om zijn dochter de mooie kanten van het vak te laten zien slaat goed aan bij zijn netwerk. ‘Ik werd laatst tijdens een beurs in München zelfs aangesproken door mensen die me herkenden van mijn video’s. Mijn dochter heb ik helaas niet weten te overtuigen om voor het vak te kiezen, maar dat weerhoudt me niet om deze video’s te blijven maken. Ik ben trots op mijn vak en dat mag iedereen zien!’

Bron: TLN

Publicatiedatum: