Volgens marktonderzoeksbureau Fresh Fruit zijn "de hoge prijzen op de internationale markt wegens een tekort aan product goed benut door Peruaanse exporteurs doordat ze prioriteit hebben gegeven aan de export. Als gevolg hiervan zijn de negatieve exportcijfers van het eerste kwartaal geëvolueerd naar een groei van 3% in volume en van 12% in waarde in de periode van januari tot en met juli.”
Tot en met juli is er reeds 88.276 ton geëxporteerd voor een waarde van $ 32 miljoen en tegen een gemiddelde prijs van $ 0,37 per kilo (9% meer dan in dezelfde periode van 2022).
"De prijs is vooral de voorbije twee maanden hoog geweest, met een gemiddelde van $ 0,46 per kilo in juli, wat 27% hoger was dan vorig jaar. De reden voor de hogere prijs is de schaarste op de wereldwijde markt, voornamelijk als gevolg van een reductie van het areaal door de tegenvallende rentabiliteit van het gewas in de belangrijkste teeltlanden. En dit is dan weer te wijten aan het wereldwijde gebrek aan kunstmest, wat een impact had op het aanbod en de prijzen", aldus Fresh Fruit in een recent rapport.
"In Peru werd de situatie verergerd door de mislukte pogingen van de vorige regering om op voor de uienteelt kritieke momenten meststoffen aan te schaffen. Wat er dit jaar is geteeld, is vooral verhandeld op de internationale markt, waardoor grote tekorten en exorbitante prijsstijgingen op de binnenlandse markt zijn ontstaan."
"Een andere trendbreuk van de afgelopen twee maanden betreft de exportbestemmingen. In het eerste kwartaal gingen de meeste zendingen naar landen in de regio (Colombia en Chili). In het tweede kwartaal daarentegen kwam de Amerikaanse markt sterk opzetten, met een aandeel van bijna 90% in de maand juli, gedreven door grote tekorten op deze markt."
Bron: freshfruit.pe