Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Prince de Bretagne:

"Afwisselend seizoen voor Franse roze uien"

Elk jaar teelt het Franse Prince de Bretagne bijna 2.000 ton Roscoff uien met een BOB en 2.500 ton roze uien uit Bretagne, die minder dan 1% van de totale Franse nationale uienopbrengst vertegenwoordigen. Voor 2023 heeft productmanager van Prince de Bretagne Pierre Gélébart het daarom over een uienseizoen met 'twee snelheden'.

"We gaan verder waar we vorig jaar gebleven waren. Omdat consumenten de laatste tijd goed op hun portemonnee letten, zijn ze steeds vaker op zoek naar producten met lagere prijzen." De verkoop van Roscoff uien met een BOB verloopt nog altijd behoorlijk goed en profiteert niet alleen van de reputatie van de BOB en het succes rondom de Franse nationale verspreiding van de uien, maar ook van een sterke exportmarkt.

Voor de roze uien uit Bretagne, die voornamelijk in het westelijke deel van Frankrijk worden verhandeld, blijkt de situatie op de uienmarkt gecompliceerder te zijn. "Een iets bredere verspreiding van de uien uit Bretagne zou kunnen zorgen voor een regelmatige verkoopstroom voor de telers en de consumenten de kans bieden om de smaakkwaliteiten van deze uien te ontdekken: de uien uit Bretagne zijn kruidig en pittig als ze rauw zijn en zoet en mild als ze gekookt zijn."

"De teeltkosten voor een nicheproduct als de roze ui uit Bretagne zijn hoog, maar de prijs van een netzak van 1 kg van deze uien ligt heel dicht bij die van een gele ui. De roze ui kan daarom dus ook prima tegen een aantrekkelijke prijs aan consumenten worden aangeboden, rekening houdend met het feit dat deze minimaal de teeltkosten van de telers moet kunnen dekken."

"Hoewel de belangrijkste piek van consumptie nog steeds in augustus en september ligt, de periode van de grote knoflookmarkten, stimuleert de aanloop naar de feestdagen de verkoop en blijft deze tot in januari goed doorlopen dankzij de beroemde Franse uiensoepen die dan ook vaak worden gegeten."
Prince de Bretagne biedt de roze ui uit Bretagne aan in netzakken van 500 g, 1 kg en 5 kg,

Hoe zit het met de stroomstoringen?
Nadat de storm Ciaran begin november ook over de teeltvelden van veel van de telers had geraasd en schade bleek te hebben veroorzaakt, doet Prince de Bretagne er alles aan om de teeltbedrijven weer overeind te helpen en op gang te krijgen.

Hoewel de folietunnels en -kassen het zwaarst waren getroffen, was er ook sprake van grote bezorgdheid met betrekking tot de bewaaruien. "We hebben een rondgang gemaakt langs de verschillende gebouwen van Prince de Bretagne en hebben contact opgenomen met de belangrijkste telers, maar uiteindelijk was er geen grote schade," stelt Pierre Gélébart gerust. "De stroomonderbrekingen die zich voor hebben gedaan, waren van korte duur en hebben vrijwel geen invloed gehad op de opgeslagen producten."

Voor meer informatie:
Pierre Gelebart
Prince de Bretagne
Tel. : +33 2 98 69 38 71
Mob. : +33 6 62 92 64 74
[email protected]
www.princedebretagne.com/fr

Publicatiedatum: