Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Kerstvragen aan AGF'ers

In de kersteditie van ons vakblad Primeur onderwierpen we een aantal prominente AGF'ers weer aan een paar kerstvragen. Hieronder vind je er enkele terug.

Hoe was 2023 zakelijk en privé voor jullie?

Ard Buijks en Rogier Coppens, Het Fruithuis

Het was een bewogen jaar met veel (personele) veranderingen. Zakelijk gezien hebben we qua omzet een groei mogen doormaken, echter de kosten zijn navenant gestegen, waardoor het een uitdaging blijft om de kwaliteit, die de klanten van ons mogen verwachten, voor een redelijke prijs aan te kunnen bieden. Een hoogtepunt was de viering van ons 20-jarig jubileum op 22 april van dit jaar. Het was hartverwarmend om te zien hoeveel trouwe klanten van het eerste uur ons kwamen feliciteren!

Jan van Genderen, Royal Berry

2023 was zakelijk een bijzonder uitdagend jaar. We hebben de opening van onze nieuwe locatie, viering van het 12,5-jarig Royal Berry-jubileum en de verhuizing van ons kantoor gehad. Privé was het een heel mooi jaar waarbij het heel goed ging met ons gezin en de mensen om ons heen.

Sjaak van der Tak, LTO Nederland

Het jaar 2023 stond voor een groot deel in het thema van het landbouwakkoord. In zeven ledenbijeenkomsten door het hele land zijn we met veel van onze leden hierover in gesprek gegaan. We hebben ons negen maanden maximaal ingezet om tot een akkoord te komen. Helaas leidde het conceptakkoord tot te weinig handelingsperspectief en inkomenszekerheid voor onze boeren en tuinders, waardoor LTO besloten heeft te stoppen met de gesprekken. Dat het niet tot een akkoord heeft mogen komen, zorgde natuurlijk voor een grote teleurstelling, ook bij mij persoonlijk.

Wat zijn de grootste uitdagingen waar je bedrijf mee te maken heeft?
Lennart van den Heuvel, Olympic Food Group

Door klimaatverandering is productbeschikbaarheid niet altijd meer vanzelfsprekend. Dit brengt uitdagingen, maar ook kansen met zich mee.

Kurt De Nys, Warnez Potatoes

De uitdaging wordt (is) en dat kunnen we niet meer naast ons neerleggen: het klimaat. We merken in de regio’s waar we zelf telen een enorm verschil met pakweg drie jaar geleden De extremiteiten die vroeger eerder uitzonderlijk waren, zijn nu de regel geworden. Daarnaast blijft het koffiedik kijken wat de beleidsmakers gaan beslissen en dan wordt het wellicht opnieuw de strategie aanpassen en misschien moeten we ons zelf wel opnieuw gaan uitvinden.

Marco Dijkema, Elkedagversss.nl

Voor Elkedagversss.nl is de grootste uitdaging om te blijven vernieuwen en verbeteren. We streven ernaar om opnieuw elke dag verser, groter en beter te zijn. We kijken om ons heen om de beste keuzes te maken bij het aangaan van deze uitdaging. Op persoonlijk vlak, op 52-jarige leeftijd, heb ik me voorgenomen voor nog 20 jaar te gaan. Daarom gaan we komend jaar de zaak nog een keer grondig verbouwen en vernieuwen.

Wat gaat u in 2024 zeker anders doen?

Wouter Vankeirsbilck, Den Berk Délice

Dichter bij de teams staan, maar ook strenger zijn.

Adriaan Vis, FruitMasters

Zeker is niets in het leven en daar hoop ik meer naar te handelen.

Remie Dewitte, REO Veiling

Ik wens in 2024 nog meer tijd te kunnen vrijmaken om onze leden/producenten te bezoeken. Het is op de tuinbouwbedrijven zelf dat er voor mij en mijn collega’s van de commerciële afdeling het meest te leren valt. Alleen door in gesprek te gaan met onze tuinders kunnen we ontdekken waar de REO Veiling gedurende de komende jaren op moet inzetten.

Welk onderwerp gaat volgend jaar de AGF-sector bepalen?

Enzo Cassaro, Vershal Boontjes

Al decennia lang neemt de supermarkt een steeds groter marktaandeel in als het gaat om de afzet van groente en fruit. Ik verwacht dat 2024 het jaar van de ommekeer gaat worden en dat de detailhandel weer langzaam terrein terug gaat winnen. Met Boontjes heb ik laten zien dat er juist vanuit de consument een enorme behoefte is aan ambacht en persoonlijke aandacht. Dit zal mede door mijn boek en de seminars meer gevolg gaan krijgen. Als ik tot een paar jaar terug tegen iemand zei dat ik groenteboer was, dan had men eerder medelijden met me dan dat ze tegen me opkeken. Maar inmiddels is mijn winkel de hot spot van het dorp.

Niek Haerkens, Marni Fruit

De hard stijgende kosten in onze sector. Dan praat ik zeker niet alleen over energie en loonkosten, maar vooral over de snel toenemende kosten voor certificaten en audits. Met steeds weer nieuwe regels maken we onze kostprijs hoger en hoger. Als ik soms met relaties in het buitenland hierover praat, krijg ik vaak te horen dat we ons in Nederland kapot organiseren. Ik denk dat we hier zwaar in zijn doorgeslagen. Onze marges zijn stuivers, dubbeltjes en kwartjes. Het houdt een keer op. Op deze manier maken we onze sector kapot en gaan we onze positie verliezen.

Wie zouden we in het nieuwe jaar echt eens moeten interviewen in Primeur?

Eddy Kreukniet, Exsa Europe

De nieuwe minister van infrastructuur, want hoe gaat Nederland zijn positie behouden als preferred logistiek partner, terwijl de wegen dichtslippen, de prestatie van de haven van Rotterdam alsmaar verslechterd, etc, etc?

Dammis van der Staaij en Matthijs Vlasblom, Staay Food Group:

Iemand uit de Haagsche politiek. Misschien kunnen we dan als AGF-sector beter begrijpen waarom bepaalde regels en subsidies bestaan en waarom sommige maatregelen worden genomen.

Wil je de hele Kersteditie lezen? Neem dan voor acht tientjes een abonnement voor 2024 en wij sturen je de Kersteditie nog even toe!

Publicatiedatum: