Vanwege de droogte in het Panamakanaal heeft Maersk aanpassingen aangekondigd in de OC1-service, die tussen Oceanië en Amerika opereert. Er wordt geopteerd voor een "landbrug" via het spoor om de lading over de 80 km naar de andere kant van Panama te vervoeren.

De wijziging leidt tot twee afzonderlijke routes, één in de Stille Oceaan en één in de Atlantische Oceaan. Op de Stille Oceaan-route zullen de schepen aanmeren in Balboa waar ze de lading bestemd voor Latijns-Amerika en Noord-Amerika lossen en de lading bestemd voor Australië en Nieuw-Zeeland laden. Op de Atlantische Oceaan-route zullen de schepen aanmeren in Manzanillo waar ze de lading voor Australië en Nieuw-Zeeland lossen en goederen voor Latijns-Amerika en Noord-Amerika laden.

Maersk meldde dat er voor de noordwaarts varende schepen geen vertragingen zijn voor de lading die in Philadelphia en Charleston aankomt. Echter, voor de zuidwaarts varende schepen kunnen klanten enige vertraging ervaren.

Om het vlotte verloop op deze route te waarborgen, zal bovendien de haven van Cartagena, Colombia, worden overgeslagen. Klanten met lading bestemd voor deze haven zullen worden bediend door alternatieve schepen. Maersk kondigt ook aan dat het de PANZ-service vanaf de westkust van de VS naar Oceanië zal blijven uitvoeren, waarbij het dekking biedt vanaf beide kusten en de havens in de Golf van Mexico verbindt met de OC1-service op een vergelijkbare manier als nu het geval is.

De rederij benadrukt haar inzet om de impact op de toeleveringsketens tot een minimum te beperken en houdt nauw contact met de Autoriteit van het Panamakanaal om updates te verstrekken. Het raadt klanten aan contact op te nemen met hun lokale Maersk-teams voor advies over gewijzigde routes, vertragingen en oplossingen in verband met het Panamakanaal.

Bron: mundomaritimo.cl