Tholen - De huidige situatie in de Rode Zee en de vertragingen die ontstaan doordat schepen Kaap de Goede Hoop moeten passeren, leiden tot tal van vervelende situaties. Joey Deen van Denimpex, al decennia actief in de import van Chinese producten, vertelt over de impact van de ontstane situatie.

"Voor de meeste producten die we momenteel importeren uit het Verre Oosten, met name China, is het qua kwaliteit niet al te risicovol. Ik maak me wel een beetje zorgen over de eerste gemberzendingen, omdat de eerste producten van het nieuwe seizoen altijd wat fragieler zijn, maar voor onze knoflook ben ik helemaal niet bang. Ik kan me echter voorstellen dat bij vertragingen met andere producten, zoals druiven uit India of latere Chinese zendingen van pomelo's, de kwaliteitsrisico’s veel groter zijn", vertelt Joey.

Problemen met leveren supermarktklanten
"Ons voornaamste probleem is dat we serieuze problemen hebben met het leveren aan onze supermarktklanten. We streven naar een "buffervoorraad" van 14 dagen. Dit hebben we geïmplementeerd vanwege onzekere aankomsttijden en vertragingen tijdens de Covid-periode. Maar de volumes rond Kerst waren veel hoger en als gevolg van de situatie lopen botenvertragingen op. Daarom zijn we gedwongen geweest om voor bepaalde kleinverpakkingen alternatieven te zoeken om onze afspraken na te komen. Dit is behoorlijk kostbaar gebleken, maar als wij iets beloven proberen we er alles aan te doen om deze belofte waar te maken, ook als dit resulteert in verliezen."

"Ik denk dat zodra de eerste vertraagde schepen Rotterdam binnenkomen, alles weer snel normaal zal worden. De zendingen zullen een langere transittijd hebben, maar de breuk in de toeleveringsketen zal worden hersteld. Het eerste schip zal al eind deze week arriveren, dus ik denk dat de grootste tekorten dan voorbij zullen zijn. Alleen zal er wel weer een file ontstaan zodra het weer veilig is", verwacht de importeur.

Vrachttarieven 4-5 keer hoger
"Wat echter een groter probleem is, zijn de hogere vrachttarieven. Qingdao - Rotterdam kostte ongeveer $ 1600 per 40ft-reefer. Deze prijs is nu 4-5 keer hoger, in het bereik van $ 6500-7000 per 40ft-reefer. Op de korte termijn leidt dit tot aanzienlijke verliezen. Maar afgezien van de verliezen is er bij de onderhandelingen over de nieuwe prijzen weinig begrip, de meesten denken dat de verhogingen in de zakken van de importeurs verdwijnen, wat jammer genoeg niet het geval is", vervolgt Joey.

"Waar ik wel bang voor ben, is wat er gaat gebeuren op de citrusmarkt. Het Egyptische seizoen begint nu met de eerste Navel- en Balady-sinaasappels. Maar Egypte heeft bijna geen andere afzetmarkt dan de Europese op dit moment als gevolg van de logistieke problemen. Ik verwacht dat de Europese markt het extra volume van Navel en Balady wel kan absorberen. Maar als de problemen blijven en er geen nieuwe logistieke mogelijkheden komen verwacht ik dat de Egyptische exporteurs veel meer naar de Europese markt gaan sturen en of we zo'n groot volume Valencia-sinaasappels kunnen absorberen, betwijfel ik. Laten we hopen dat het allemaal snel is opgelost!"

Voor meer informatie:
Joey Deen
Denimpex
Sint Antoniesbreestraat 10
1011 HB Amsterdam
Tel.: +31 (0)20 624 6390
joey@denimpex.nl
www.denimpex.nl