In 2023 boekten de bedrijven in North Sea Port een goederenoverslag via zeevaart van 65,9 miljoen ton. Dit is een daling van 11%, of 7,8 miljoen ton aan goederen, ten opzichte van het recordjaar 2022. Voor de overslag via binnenvaart blijft de impact eerder beperkt.

Het jaar 2022 was dan ook het beste jaar ooit, enerzijds door groei en anderzijds door de aanleg van extra voorraden omwille van de uitzonderlijke geopolitieke en economische omstandigheden zoals de oorlog Oekraïne-Rusland en de energiecrisis. Dat de goederenoverslag in 2023 zou dalen, stond dan ook haast in de sterren geschreven.

Opmerkelijk is dat het aandeel van containers in de totale goederenoverslag sinds 2019 status quo op 3% blijft (2,2 miljoen ton, -6%).

Het segment ro/ro kent een lichte stijging en neemt 6% van de totale maritieme overslag in (3,8 miljoen ton, +1%).

Uitgedrukt naar goederensoorten zien we een status quo voor de overslag van voedingsproducten, producten van de metaalindustrie, voertuigen en machines. Een daling valt te noteren bij de vaste brandstoffen (-22%, waaronder steenkool), chemische producten (-18%), landbouwproducten (-15%), ruwe mineralen/bouwmaterialen (-12%), petroleumproducten (-10%) en meststoffen (-5%).

Verenigde Staten belangrijkste handelspartners
Net zoals in 2022 zijn de Verenigde Staten de belangrijkste handelspartners (5,4 miljoen ton). De handel nam weliswaar met 13% af, maar in 2022 was die wel ruim een kwart gegroeid. Groot-Brittannië neemt de tweede plaats in (4,7 miljoen ton, -9%), Brazilië de derde (4,5 miljoen ton, -8%) gevolgd door Canada, Zweden, Rusland, Noorwegen, Finland, Australië en Frankrijk.

Als gevolg van de EU-sancties nam de handel met Rusland met -42% verder af. Het land zakt van de tweede naar de zesde plaats. In 2022 was de handel met Oekraïne al gehalveerd, in 2023 gebeurde dat nog eens.

Europa is goed voor 56% van de handel (-1%), Zuid-Amerika voor 15% (+1%), Noord-Amerika voor 14% (-1%). Afrika neemt 7% van de handel met North Sea Port in (status quo), Azië 4% (status quo) en Oceanië eveneens 4% (+1%).

In 2023 bedraagt de verhouding import-/export 71%-29% (in 2022 was dat 72-28%).

Daan Schalck, CEO North Sea Port: "Na het boerenjaar 2022 laat de impact van oorlogen, de energiecrisis en hogere prijzen voor grondstoffen reeds een jaar lang zijn sporen na. In de nasleep van de Brexit en de coronacrisis wist de goederenoverslag zich meer dan gewoon te herstellen. Dit is momenteel met de huidige crisissen helaas niet het geval."

Blijvende impact
Met een overslag via zeevaart van 65,9 miljoen ton en via binnenvaart van 61,5 miljoen ton registreert North Sea Port in 2023 een totale overslag van 127,4 miljoen ton tegenover 138,1 miljoen ton in 2022. Dat maakt dus 10,7 miljoen ton minder overslag tegenover het recordjaar 2022.

Gedurende het hele jaar 2023 lieten de wereldwijd afgenomen vraag, stijgende energieprijzen en geopolitieke spanningen in Europa en het Midden-Oosten zich voelen in de goederenoverslag van North Sea Port. Deze impact was reeds half vorig jaar te merken en werd ook na negen maanden en nu dus na een jaar bevestigd. Er zijn momenteel weinig tekenen dat dit snel anders zal zijn.

Bron: North Sea Port