Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Europese expediteur beweert dat rederijen 'kunstmatige vraag' creëren

Een Europese expediteur heeft rederijen ervan beschuldigd een "kunstmatige vraag" te creëren door afvaarten te schrappen en een dreigende lege containercrisis aan te kondigen. De expediteur, die anoniem wenste te blijven, beweerde dat de rederijen de markt voor Chinees Nieuwjaar opkrikten in de hoop dat ze de tarieven na de Chinese feestdagen in de tweede helft van februari konden handhaven of verhogen.

"Chinees Nieuwjaar begint deze week omdat alles wat voor CNY vertrekt nu geboekt moet worden," zei de expediteur. "De lijnen creëren kunstmatige vraag, maar ze lopen vast omdat er geen vraag is."

Volgens de expediteur vertraagt de vraag aanzienlijk terwijl de kosten zijn gestegen, maar hij zei dat dit veel minder is dan de rederijen beweren. Een schip van 20.000 TEU dat omgeleid wordt rond de Kaap zal de kosten met € 0,9 mln per dag doen stijgen, wat neerkomt op slechts € 45,80/TEU/dag extra, of € 642 voor de volledige omleiding van 14 dagen. Zelfs met slechts minimale kostenstijgingen vragen vervoerders volgens de expediteur ongeveer € 4.586/FEU voor Azië naar Noord-Europese havens.

De tarieven stegen veel meer dan de kosten, omdat de onzekerheid de markt in zijn greep hield na de eerste aanvallen in de Rode Zee in november en december, maar scheepvaartconsultant Drewry verwacht dat deze onzekerheid zal afnemen nu de eerste omgeleide schepen in Europese havens beginnen aan te komen.

Simon Heaney, analist bij Drewry: "De terugkoppeling is dat er weinig zorgen zijn over beschikbare ruimte voor boekingen in februari. Hoewel capaciteit een bron van zorg is vanwege mogelijke gebeurtenissen, is het minder problematisch om containers terug te sturen naar Azië. Bovendien verhogen Chinese fabrikanten hun productie, wat de bezorgdheid over tekorten zou moeten verminderen."

Ondertussen gelooft het consultancybureau Linerlytica uit Hong Kong dat de stijging van de tarieven "een hoogtepunt" heeft bereikt en dat lijnen nu kijken naar een post-CNY slappe periode.

"Na acht opeenvolgende wekelijkse verhogingen sinds eind november, waardoor de SCFI [Shanghai Container Freight Index] met 126% steeg, zijn de wekelijkse stijgingen afgenomen," merkte Heaney op. Toch beweert de consultant nog steeds dat "vrachttarieven naar verwachting het grootste deel van hun recente stijgingen na de Chinese feestdagen zullen vasthouden, omdat het tekort aan zowel scheepscapaciteit als containermaterieel nog steeds zou aanhouden."

Voor meer informatie: container-news.com

Publicatiedatum: