In Maharashtra, India, zijn de prijzen van uien zowel op de groothandels- als retailmarkt sterk gedaald door een overaanbod als gevolg van een topoogst. Dit heeft aanzienlijke gevolgen voor het inkomen van de telers. In het Agricultural Produce Market Committee (APMC) van Vashi zijn de groothandelsprijzen gezakt van ongeveer 0,42-0,48 dollar per kilo in februari tot slechts 0,08-0,16 dollar per kilo in mei. Ook de retailprijzen zijn gedaald, van ongeveer 0,55 dollar per kilo naar 0,30-0,36 dollar per kilo.
Handelaren verwachten dat de prijzen verder zullen dalen door de aanhoudend hoge aanvoer en matige vraag. Ashok Karpe, grossier bij het APMC in Vashi, legt uit dat telers vorig jaar hun uienteelt hebben uitgebreid vanwege de toen hoge prijzen, in de hoop dat die dit seizoen zouden aanhouden. Dit heeft geleid tot bijna een verdubbeling van de productie, waardoor dagelijks 100 tot 150 voertuigen de markt bereiken, tegenover 90 tot 100 normaal.
Daarnaast heeft ongebruikelijke regen op het platteland van Maharashtra telers gedwongen om opgeslagen uien snel te verkopen om bederf te voorkomen, waardoor het overschot verder is toegenomen. De belangrijkste leveringsgebieden zijn Nashik, Ahmednagar, Sangamner en Pune.
Uitdagingen voor export ondanks afschaffing heffing
Op het gebied van export blijven de omstandigheden moeilijk. Hoewel de Indiase regering in april de 20% exportheffing op uien heeft afgeschaft, vinden veel telers dat deze maatregel te laat is gekomen. Sachin More, een uienteler uit Nashik, merkt op dat de vrijstelling al in januari of februari had moeten worden ingevoerd, toen exportcontracten werden afgesloten.
Exporteurs en branchevertegenwoordigers maken zich ook zorgen over de krimpende internationale markt. Sanjay Pingle, voorzitter van de Kanda-Batata Aadat Vyapari Sangh bij APMC, benadrukt de noodzaak van een stabiel exportbeleid en stelt voor dat de regering stimuleringsmaatregelen neemt om de exportmarkt levensvatbaar te houden.
Terwijl de dalende prijzen telers en handelaren hard treffen, profiteren consumenten hiervan. Pradeep Sawant, retailer, geeft aan dat het overvloedige aanbod retailers in staat stelt de aankoopprijzen te bepalen, wat heeft geleid tot een toename van de consumentenbestedingen.
Bron: Hindustan Times