Tholen - Na jaren van succes op de Rotterdamse markt heeft Benjamin Jonas zijn aardappelverkoop uitgebreid met een kraam op de Haagse markt. De jonge ondernemer (25) bouwt voort op drie generaties ervaring en ziet dankzij het multiculturele stadspubliek volop kansen voor de aardappel.
© Jonas Aardappelen
Benjamin leerde het vak van zijn grootvader, die begon met aardappelhandel en later uitbreidde naar peulvruchten. Terwijl zijn vader en diens tweelingbroer zich begin jaren 2000 bewust concentreerden op het uitbouwen van de groothandelsactiviteiten, besloot Benjamin op 19-jarige leeftijd juist energie te steken in de markten waar zijn opa nog altijd actief was. "Ik heb dat altijd van vroeger uit het leukste gevonden," vertelt hij.
© Jonas Aardappelen
Benjamin moderniseerde de markthandel in Rotterdam en breidde die succesvol uit. Sinds april is Den Haag erbij gekomen. Benjamin: "Het heeft veel tijd en energie gekost, maar alles draait nu. Het is een kopie van wat ik in Rotterdam neerzet. We gaan zien of het wat wordt."
Multiculturaliteit op de markt
Opvallend is het klantenprofiel. In tegenstelling tot de landelijke trend van dalende aardappelconsumptie onder jongeren en Nederlandse huishoudens, ziet Jonas juist volop afzet. Dat komt, zo legt hij uit, door de multiculturele samenstelling van de steden. "Ik denk dat ik 10 tot 15 procent Nederlandse klanten heb. De rest is allemaal van andere nationaliteiten." En die klanten houden van pure, verse producten. "Die maken nog alles zelf, kopen losse ingrediënten. Daar gaan nog makkelijk 10 kilo aardappelen en 10 kilo uien per week doorheen."
© Jonas Aardappelen
Zijn assortiment is dan ook breed: van frietaardappelen tot kook-, bak- en pofaardappelen, vaak uit verschillende delen van het land of uit import, afhankelijk van het seizoen. "We verkopen ook veel knoflook en andere bijproducten. Bij ons is de verhouding ongeveer 60% aardappelen en 40% bij-artikelen, terwijl dat bij andere aardappelverkopers vaak 80-20 is."
Praktisch en efficiënt
Met twee kramen in verschillende steden, die elk vier dagen per week open zijn, moet de bedrijfsvoering strak georganiseerd zijn. Jonas doet zelf alle inkoop en probeert zoveel mogelijk in zowel Rotterdam als Den Haag aanwezig te zijn. "Inkoop is cruciaal. Als je daar al de mist in gaat, dan ga je nooit iets verdienen." In Den Haag laat hij de kraam runnen door goed ingewerkte medewerkers. "Ze hebben een half jaar met me meegelopen. Je moet vertrouwen hebben, maar dat gaat tot nu toe goed."
© Jonas Aardappelen
Zijn Rotterdamse marktwagen is zelfrijdend en mobiel, wat veel tijd bespaart. Benjamin: "Opbouw en afbouw kosten me nu een uur minder per dag. Dat scheelt op weekbasis gewoon een hele werkdag." Op de Haagse markt zijn vaste units waarin voorraden kunnen worden opgeslagen, wat eveneens veel tijdwinst oplevert.
© Jonas Aardappelen
Familietraditie
Benjamin Jonas is trots op zijn achtergrond. "Beide opa's zaten in de aardappelhandel, en mijn vader en oom hebben dat altijd gecombineerd met de groothandel in peulvruchten." Dat laatste bedrijf, Jonas BV, levert tot op de dag van vandaag aan de retail, maar ook aan markthandel zoals die van Benjamin. "Het is mooi dat het nog steeds een familiebedrijf is en dat we met z'n allen het vak doorgeven. We gaan er voor de volle 200% tegenaan."
Voor meer informatie
Benjamin Jonas Jonas Aardappelen
Tel.: +31 (0)6 23 75 72 17
benjamin@jonasaardappelen.nl
FB Jonas Aardappelen
Instagram Jonas Aardappelen