De Peruaanse uiensector kent momenteel een opvallend contrast: aan de ene kant groeit de export, aan de andere kant staan de winstmarges onder druk. "Terwijl de uitvoer is toegenomen en Peru terrein wint op de internationale markt, blijven de prijzen – zowel lokaal als in het buitenland – laag", zegt Fernando Gómez, directeur van het teeltbedrijf Semiagro.
© Semiagro
"Het goede nieuws is dat de Peruaanse ui steeds beter op de kaart staat, dankzij de kwaliteit, nieuwe rassen en professioneler teeltmanagement", aldus Gómez. "Buurlanden zoals Ecuador, Colombia, Bolivia en Chili kopen steeds meer rode en roze uien uit Peru vanwege hun goede houdbaarheid. Ook in de VS en Spanje groeit de vraag, vooral naar de mildzoete gele ui."
© Semiagro
"Een belangrijke factor in die groei is het gebruik van verbeterd zaaigoed. Voor gele uien zijn dat bijvoorbeeld rassen als Century, Campolindo, Plethora en Sweet Caroline. Bij rode rassen gaat het onder meer om Golazo en Noam. Dankzij deze rassen en beter vakmanschap van een nieuwe lichting teelttechnici, kan Peru vrijwel het hele jaar door leveren."
Toch heeft de groei ook een keerzijde. "In de eerste helft van het jaar is er te veel geteeld. Daardoor zijn de prijzen onder het kostenniveau gezakt. Voor veel telers is dat ronduit nijpend", waarschuwt Gómez. De gemiddelde kostprijs ligt rond de €0,23 per kilo, maar de verkoopprijzen zijn daar nu onder gezakt.
© Semiagro
Niet alleen Peru kampt met dit probleem. "Uien lijken wereldwijd in dezelfde situatie te zitten. We zien vergelijkbare ontwikkelingen in Argentinië, Chili, Midden-Amerika, Mexico en Spanje", zegt Gómez. Volgens hem komt dat deels door weersomstandigheden die de teelt beïnvloeden, maar ook doordat telers uitbreiden zodra prijzen aantrekkelijk worden, met overaanbod als gevolg.
Qua concurrentie verschilt de markt per type ui. "Met gele standaarduien zitten we niet in het vaarwater van landen als Chili of Argentinië, omdat Peru zich meer richt op zoete granex-uien. Rode en roze uien gaan vooral naar Colombia, Ecuador en Bolivia. Daarnaast groeit ook in Europa en de VS de belangstelling, mede dankzij de populariteit van de Peruaanse keuken", legt Gómez uit.
© Semiagro
Toch ziet hij de toekomst positief tegemoet. "Veel telers hebben hun aanplant teruggeschroefd vanwege de slechte prijzen. Dat zou vanaf augustus kunnen zorgen voor minder aanbod en dus betere prijzen. En met de gunstige wisselkoers in Europa kunnen er nieuwe kansen ontstaan, al blijven logistieke en financiële knelpunten een uitdaging."
Voor meer informatie:
Fernando Gómez
Semiagro
Tel: +51 940 323 159 (Peru)
[email protected]
www.semiagro.com.pe