Tholen - Het uienexportseizoen is weer in volle hevigheid losgebarsten en dat zorgt in de Vlissingse haven dan ook voor de nodige bedrijvigheid. Vorige week zorgde het schip Mv. Ditlev voor de eerste zending van het seizoen en tegelijk voor één van de grootste conventionele uienzendingen die ooit vanuit de haven van Vlissingen naar Dakar (Senegal) zijn vertrokken. "Vlissingen is zich steeds verder aan het ontwikkelen als een food port", vertelt Pascal Spijkers van stuwadoorsbedrijf Supermaritime Nederland.
© Supermaritime
"Het exportseizoen naar Afrika start in augustus en eindigt traditiegetrouw tussen Kerst en Nieuwjaarsdag. Soms hebben wij in januari dan nog een enkele afvaart richting Dakar, maar dan is het wel gebeurd", aldus Pascal.
© Supermaritime
© Supermaritime
Hoewel het laden van de schepen in essentie de laatste jaren nauwelijks is veranderd, verloopt het hele proces volgens hem steeds efficiënter. "We werken steeds beter samen met de pakstations en exporteurs in de markt en werken ook steeds meer datagedreven om de aanlevering gestroomlijnd door de terminal te laten verlopen."
© Supermaritime
Tetris
"Voor deze week staat er geen afvaart naar Dakar gepland, maar voor volgende week wel. We doen er ongeveer twee dagen over om een schip te vullen. Onderdeks passen er tussen de 4.000 en 4.500 pallets in een schip. Dat is voor de heftruckchauffeurs in het laadruim passen en meten om de lading zo strak mogelijk neer te zetten, waarbij het de kunst is om zo vlug mogelijk te werken en tegelijkertijd geen schade aan te richten. Het is net het spelletje Tetris, maar de heftruckchauffeurs verstaan hun vak goed", vertelt Pascal.
© Supermaritime
© Supermaritime
De exporteurs boeken hun orders bij Breadbox Shipping Lines, gespecialiseerd in afvaarten op West-Afrika. Vervolgens ontvangt het Supermaritime Nederland een lijst, waarna op basis van de geboekte lading pincodes uit worden gedeeld om in dit geval de uien naar Vlissingen te brengen.
© Supermaritime
"Maar we hebben ook nog een jaarrond wekelijkse schipping line naar Suriname en Guyana, waar ook veel aardappelen en uien op meegaan. Met aardappelen moeten we nog voorzichtiger omgaan dan met uien, die vervoeren we dan ook altijd zoveel mogelijk in containers, zodat ze niet in aanraking komen met het directe zonlicht bij het laden en lossen."
© Supermaritime
Voor meer informatie:
Pascal Spijkers
Supermaritime Group
Oostenrijkweg 15
4455 RZ Nieuwdorp - North Sea Port
Tel: +31 (0)118 460020
[email protected]
www.supermaritime.com