Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Uienexportseizoen losgebarsten bij stuwadoorsbedrijf Supermaritime Nederland

"Dankzij samenwerking met pakstations en exporteurs gaan de uien gestroomlijnd door de terminal"

Tholen - Het uienexportseizoen is weer in volle hevigheid losgebarsten en dat zorgt in de Vlissingse haven dan ook voor de nodige bedrijvigheid. Vorige week zorgde het schip Mv. Ditlev voor de eerste zending van het seizoen en tegelijk voor één van de grootste conventionele uienzendingen die ooit vanuit de haven van Vlissingen naar Dakar (Senegal) zijn vertrokken. "Vlissingen is zich steeds verder aan het ontwikkelen als een food port", vertelt Pascal Spijkers van stuwadoorsbedrijf Supermaritime Nederland.

© Supermaritime

"Het exportseizoen naar Afrika start in augustus en eindigt traditiegetrouw tussen Kerst en Nieuwjaarsdag. Soms hebben wij in januari dan nog een enkele afvaart richting Dakar, maar dan is het wel gebeurd", aldus Pascal.

© Supermaritime

© Supermaritime

Hoewel het laden van de schepen in essentie de laatste jaren nauwelijks is veranderd, verloopt het hele proces volgens hem steeds efficiënter. "We werken steeds beter samen met de pakstations en exporteurs in de markt en werken ook steeds meer datagedreven om de aanlevering gestroomlijnd door de terminal te laten verlopen."

© Supermaritime

Tetris
"Voor deze week staat er geen afvaart naar Dakar gepland, maar voor volgende week wel. We doen er ongeveer twee dagen over om een schip te vullen. Onderdeks passen er tussen de 4.000 en 4.500 pallets in een schip. Dat is voor de heftruckchauffeurs in het laadruim passen en meten om de lading zo strak mogelijk neer te zetten, waarbij het de kunst is om zo vlug mogelijk te werken en tegelijkertijd geen schade aan te richten. Het is net het spelletje Tetris, maar de heftruckchauffeurs verstaan hun vak goed", vertelt Pascal.

© Supermaritime

© Supermaritime

De exporteurs boeken hun orders bij Breadbox Shipping Lines, gespecialiseerd in afvaarten op West-Afrika. Vervolgens ontvangt het Supermaritime Nederland een lijst, waarna op basis van de geboekte lading pincodes uit worden gedeeld om in dit geval de uien naar Vlissingen te brengen.

© Supermaritime

"Maar we hebben ook nog een jaarrond wekelijkse schipping line naar Suriname en Guyana, waar ook veel aardappelen en uien op meegaan. Met aardappelen moeten we nog voorzichtiger omgaan dan met uien, die vervoeren we dan ook altijd zoveel mogelijk in containers, zodat ze niet in aanraking komen met het directe zonlicht bij het laden en lossen."

© Supermaritime



Voor meer informatie:
Pascal Spijkers
Supermaritime Group
Oostenrijkweg 15
4455 RZ Nieuwdorp - North Sea Port
Tel: +31 (0)118 460020
[email protected]
www.supermaritime.com

Gerelateerde artikelen → Zie meer