Met de onthulling van het campagnebeeld gaf Koningin Máxima het officiële startsein voor de Verspillingsvrije Week 2025. Tijdens de opening lieten jonge consumenten én professionals zien hoe zij zich inzetten tegen voedselverspilling. Speciale aandacht was er voor het thema van deze editie: houdbaarheid.
© Samen tegen voedselverspilling
Na de officiële opening betraden leden van de Coalitie Houdbaarheid het podium. Deze coalitie streeft ernaar om op grote schaal de houdbaarheidsdatum op voedingsmiddelen te verduidelijken. De hierbij aangesloten organisaties van het eerste uur Albert Heijn, FrieslandCampina en Unilever gaven, namens de 18 coalitiepartners, aan waarom zij dit zo belangrijk vinden. Aansluitend werd Koningin Máxima uitgenodigd om kennis te maken met verschillende oplossingen tegen voedselverspilling.
Verspillingsvrije helden aan het woord
Thuis wordt er vaak nog ongemerkt voedsel weggegooid, daar valt dus nog veel winst te behalen. Koningin Máxima kreeg een aantal voorbeelden van tips en tools die consumenten hiervoor kunnen inzetten, zoals het Eetmaatje en de Eerst op tape. Kinderen van basisschool Maria ter Heide volgden een Kijk-Ruik-Proeverij met houdbaarheidsdatums waar Koningin Máxima enthousiast aan deel nam. De kinderen vertelden over wat zij geleerd hebben over houdbaarheidsdatums en verduidelijkende iconen. Hun betrokkenheid liet zien dat bewustzijn over voedsel jong kan beginnen.
Ook in de horeca begint het tegengaan van voedselverspilling al tijdens de opleiding. Jaarlijks wordt tijdens de Verspillingsvrije Week de 'Brabantse Meesterchef' georganiseerd door partner Koning Willem 1 College. In deze competitie is verspilling een belangrijk thema. Leerling-koks lieten zien hoe zij hier verspilling tegengaan met slimme technieken en creatief gebruik van ingrediënten. De jonge chefs serveerden ter plekke heerlijke hapjes, gemaakt zonder restjes te verspillen.
Vervolgens presenteerden vier ondernemingen hun innovaties die voedselverspilling bij bedrijven en consumenten helpen tegengaan. One Third met de avocadoscanner, Keep-it met de flexibele houdbaarheidsdatum, Combilo met houdbare halffabricaten van reststromen en Orbisk met hun slimme afvalmonitor voor de professionele keuken.
Tot slot werd Koningin Máxima meegenomen in de Sociaal Maatschappelijke Menukaart, een nieuw initiatief van de stichting Samen Tegen Voedselverspilling en Voedselbanken Nederland. Het initiatief pakt voedselverspilling aan én draagt tegelijk bij aan voedselzekerheid. Door voedselreststromen te verwerken tot houdbare producten, kunnen voedselbanken rekenen op een structurele bron van voedsel voor hun leden.
Activiteiten tijdens de Verspillingsvrije Week
Samen Tegen Voedselverspilling en het Voedingscentrum komen met zo'n 150 organisaties in actie tegen voedselverspilling. De hele week is er aandacht voor praktische tips en tools en hoe om te gaan met de houdbaarheidsdatums. Zo inspireren en activeren supermarkten door heel Nederland hun klanten om minder eten weg te gooien. Ook voedselproducenten geven volop aandacht aan het onderwerp, net als landelijke cateraars op honderden locaties. Op 8 miljoen broden – het meest verspilde product - vind je een reminder om het hele brood op te eten. Er zijn in diverse gemeenten lokale events en campagnes; van workshops en theatervoorstellingen tot verspillingsvrije diners en aandacht in het OV. En ook het onderwijs komt weer in actie, van basisschool tot universiteit. Van 8 tot en met 14 september worden Nederlanders aangemoedigd om een week lang geen eten weg te gooien.
Albert Heijn lanceert 'Laatste Kans Koopjes'
Een voorbeeld van zo'n initiatief is de lancering van 'Laatste Kans Koopjes' van Albert Heijn. Met dit concept wil de supermarktketen voedselverspilling verder terugdringen door producten met een korte houdbaarheid of die uit het assortiment verdwijnen met hoge kortingen aan te bieden — tot wel 70%, zo geeft de supermarktketen aan.
© Albert Heijn
De nieuwe aanpak bundelt vier bestaande initiatieven (AH Overblijvers, Groente & fruitzakje, Dynamisch Afprijzen en Brood van Gisteren) en maakt gebruik van slimme technologie in de AH-app. Klanten kunnen zo al voor hun winkelbezoek zien welke afgeprijsde producten beschikbaar zijn.
Volgens Albert Heijn kan dit systeem leiden tot 25% meer verkoop van afgeprijsde artikelen, met een verwachte besparing van meer dan 5 miljoen kilo voedsel. Het initiatief sluit aan bij de bredere ambitie van de supermarkt om in 2030 de voedselverspilling met 50% te verminderen ten opzichte van 2016. Laatste Kans Koopjes zijn vanaf 8 september zichtbaar in de AH-app en in de winkels te herkennen aan een speciale sticker.
Voor meer informatie:
Manon Ensink
Samen Tegen Voedselverspilling
Verlengde Noordkade 2
5462 EH Veghel
06-51028023
085-0607181
[email protected]
https://www.samentegenvoedselverspilling.nl/