De zoete ui is bezig aan een stevige opmars in Spanje en de rest van Europa. Wat ooit een nicheproduct was, is nu niet meer weg te denken uit de supermarkt, de horeca en veel keukens.
"In tien jaar tijd heeft de zoete ui zichzelf een plek veroverd", zegt David Casanoves van Yummy Fresh. "Spanje is uitgegroeid tot de tweede afzetmarkt wereldwijd, alleen de VS neemt nog meer af. Die groei is echt indrukwekkend."
"Peru is veruit de grootste leverancier van zoete uien. Jaarlijks worden daar zo'n 10.000 containers geoogst. Daarvan gaan er 6.000 naar de VS, 3.000 naar Spanje en de rest naar landen als Ecuador, Panama en Chili."
© Yummy Fresh
"In de Verenigde Staten loopt het meeste via afspraken met supermarktketens, en wordt 90% verkocht in de retail. Spanje zit nog in de groeifase, maar ook in landen als Frankrijk, Italië en Portugal neemt de vraag gestaag toe."
De populariteit van de zoete ui is vooral te danken aan zijn milde en frisse smaak. "Je kunt 'm rauw eten zonder tranen, hij is knapperig, zacht en past in elk gerecht. Voor veel mensen is het intussen de enige ui die ze nog kopen", zegt Casanoves.
Drie maanden Spaans, negen maanden import
Afzet van de Spaanse zoete ui duurt maar drie maanden per jaar. De rest van het aanbod komt uit Peru, Mexico of Senegal. "Opvallend is dat we meer importeren dan we zelf telen, dat zie je bijna nergens anders in de sector", legt Casanoves uit.
© Yummy Fresh
Prijsschommelingen blijven een zorg. "Soms komt er ineens te veel product binnen, door opportunistische handel. Dan zie je dat zoete ui – een premiumproduct – ineens los in zakken wordt verkocht. Dat doet af aan de waarde die het verdient."
Bij Yummy Fresh ligt de focus op kwaliteit en betrouwbaarheid. "We vinden het wiel niet opnieuw uit", zegt Casanoves, "maar we willen wel dat de zoete ui de plek krijgt die hij verdient. En dat merken we aan de waardering van onze klanten."
© Yummy Fresh
Het bedrijf heeft zijn wortels in de zaadveredeling, en dat proef je terug in hun aanpak. "Innovatie zit in ons DNA. We werken al een paar jaar aan ons volgende project: een platte, rode zoete ui."
"De typische platte vorm van de zoete ui is een herkenningspunt voor de consument. Die houden we dus vast", zegt Casanoves. De nieuwe variant komt op de markt onder de naam Sweet Rossie en is gepland voor 2026.
De rode ui moet net zo zacht en zoet zijn als de witte, maar dan met een opvallender uiterlijk. "We zien veel potentie in dit nieuwe segment. De zoete ui is en blijft een veelzijdig product, en er zit nog genoeg groei in, zeker in Europa", besluit hij.
© Yummy Fresh
Voor meer informatie:
Yummy Fresh
Tel: +34 961 204 340 (Spanje)
[email protected]
https://www.yummyfresh.es/