Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Lekker van bij ons-week

Drie op de vier Vlamingen wil meer producten van eigen bodem

Veel Vlaming hebben vertrouwen in producten van eigen bodem, maar dat vertaalt zich nog niet altijd in hun keuze van producten voor in het winkelmandje. Dat meldt de Vlaamse promotieorganisatie VLAM op basis van recent onderzoek. De organisatie brengt dat nieuws vandaag naar buiten omdat de eerste Lekker van bij ons-week van start gaat, een initiatief van VLAM om consumenten te stimuleren vaker te kiezen voor lokale voeding. Tijdens deze actieweek zetten verswinkels en horecazaken lokale producten extra in de kijker met acties en events.

© Travelbook | DreamstimeLand van herkomst belangrijk
Volgens de VLAM-barometer naar koop- en kookkeuzes (iVOX, mei 2025) vindt 47% van de Vlaamse gezinnen het land van herkomst belangrijk bij de aankoop van verse voeding. Daarbij gaat de voorkeur vrijwel steeds uit naar Belgische producten. Meer dan 95% verkiest bijvoorbeeld aardappelen van eigen bodem.

Kleinere ecologische voetafdruk
De keuze voor lokaal wordt vooral ingegeven door milieu- en economische overwegingen. Consumenten gaan ervan uit dat producten uit eigen land een kleinere ecologische voetafdruk hebben dankzij kortere ketens en minder transport. Ook willen ze de Belgische landbouw en economie ondersteunen. Daarnaast spelen vertrouwen, kwaliteit en smaak een grote rol: voeding van bij ons wordt geassocieerd met versheid en strenge normen.

Stijging ten opzichte van 2023
Dat nu 3 op de 4 Vlamingen vindt dat er meer Belgische voedingsproducten gekocht zouden moeten worden, is een stijging ten opzichte van 2023. Toen gaf 2 op de 3 Vlamingen aan voorstander te zijn van meer Belgische voedingsproducten in de schappen. Daarnaast zegt 51% van de ondervraagde Vlamingen in de toekomst vaker lokaal te willen kopen, vooral jongeren tussen 18 en 34 jaar. Toch geeft slechts 49% aan dat Belgische producten makkelijk herkenbaar zijn in de winkel. Meer zichtbaarheid van Belgische producten kan daarom volgens VLAM helpen om de intentie om te zetten in effectief aankoopgedrag.

Voor meer informatie:
VLAM
Koning Albert II-laan 15, bus 411
1210 Brussel
T +32 2 486 64 94
[email protected]
https://www.vlaanderen.be/vlam/

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer