De logistieke sector staat onder druk door congestie, stijgende kosten, personeelstekorten en de aankomende vrachtwagenheffing. Tegelijkertijd groeit de urgentie om te verduurzamen. Om bedrijven te ondersteunen, presenteren Joint Corridors Off-Road (JCOR) en Erasmus UPT de whitepaper Truck Tijd Reductie (TTR): Nieuwe benadering voor gedragsbeïnvloeding en productiviteitsverbetering in goederenvervoer.
© Sjors737 | Dreamstime
De publicatie laat volgens de betrokken organisaties zien hoe bedrijven met slim gebruik van binnenvaart en spoor hun vrachtwagenreistijd kunnen terugdringen en hun leveringszekerheid vergroten.
Multimodaal als noodzaak
Volgens JCOR is multimodaal vervoer niet langer optioneel. "Multimodaal vervoer is niet langer voorbehouden aan grote volumes over lange afstanden", zegt Frans van den Boomen (JCOR). "Het is een slimme, strategische keuze voor ieder bedrijf dat zijn keten wil versterken en toekomstbestendig wil maken." Door bedrijventerreinen, terminals en weg-, water- en spoorverbindingen strategisch te koppelen, ontstaat volgens hem een robuust systeem dat blijft functioneren waar anderen stilstaan.
De TTR-indicator laat per bedrijventerrein zien hoeveel vrachtwagenreistijd kan worden bespaard door gebruik te maken van een nabijgelegen overslagterminal. Uit de analyse blijkt dat:
- 59% van de Nederlandse bedrijventerreinen (67% van het oppervlak) binnen 30 minuten van een multimodale terminal ligt.
- Voor 72% van alle terreinen is de TTR-besparing meer dan 90 minuten.
- Bij internationale verbindingen kan de tijdswinst oplopen tot dagen.
"Met TTR bieden we bedrijven een concreet handelingsperspectief op hun locatie", zegt Merten Nefs van Erasmus UPT. "Zo worden de voordelen van multimodaal vervoer inzichtelijk en direct toepasbaar."
Voordelen en drempels
De overstap naar water en spoor levert voordelen op, zoals hogere leveringszekerheid, lagere kosten, CO₂-reductie en minder files. Tegelijkertijd bestaan er nog drempels, zoals onbekendheid met de mogelijkheden, extra administratieve handelingen en het hardnekkige imago van wegvervoer als meest flexibele optie.
De whitepaper sluit af met een oproep om TTR als strategisch kompas te gebruiken en samen te werken aan een concurrerend en duurzaam logistiek systeem. JCOR en Erasmus UPT roepen bedrijven, verladers, vervoerders en beleidsmakers op om de interactieve kaartviewer te verkennen en de transitie naar multimodaal vervoer te versnellen.
Voor meer informatie:
Babiche van de Loo
Joint Corridor Off-Road
+31(0)6-28672605
[email protected]
https://go-off-road.nl/