Tholen - Op zaterdag 27 en zondag 28 september openen Shaula en Matthijs Tak de deuren van hun biologische boerderij Hoeve Doelwyck in Nieuw-Beijerland. Tijdens dit open weekend kunnen bezoekers letterlijk ruiken, proeven en beleven wat biologische landbouw inhoudt. Er zijn rondleidingen over het land, kookdemonstraties en kinderactiviteiten, maar ook gesprekken met de boer en boerin zelf. "Wij willen laten zien wat er allemaal bij komt kijken om biologische groenten en fruit te telen. Hoe vogels en bijen ons een handje helpen, hoe belangrijk het bodemleven is en waarom korte ketens zo waardevol zijn", vertelt Matthijs Tak.
© Bio Aan Huis
Van gangbare boerderij naar biologisch bedrijf
Toen Shaula en Matthijs de boerderij overnamen van de ouders van Matthijs in 2000, maakten ze direct de omschakeling naar biologisch. Voor hen is biologische landbouw de enige juiste manier van boeren, zowel voor de gezondheid van de consument als voor de aarde. Inmiddels wordt er op 60 hectare een breed assortiment geteeld: aardappelen, uien, bieten, knolselderij, wortelen en verschillende seizoensgroenten. Daarnaast is er een boomgaard met oude appel- en perenrassen en grazen er schapen rondom de boerderij.
Ontstaan van Bio aan Huis
Naast de boerderij startten Shaula en Matthijs in 2007 Bio aan Huis, een zelfstandige organisatie die groente- en fruitboxen bezorgt. "We zochten afzet voor onze producten, maar supermarkten verkochten nauwelijks biologisch. De enige mogelijke afzet was via natuurvoedingswinkels, groothandels en export. We willen het voedsel wat we in Nederland verbouwen in Nederland houden. Daarom zijn we begonnen zelf boxen aan huis te bezorgen." De foodboxen bevatten 100% biologische groenten en fruit, aangevuld met producten van andere biologische boeren, zoals zuivel en granen. "Het is onze drijfveer om biologische groenten en fruit, vers van ons boerenland, hopla op jouw bord te krijgen." De kortste weg van boer naar klant.
© Bio Aan Huis
Veranderende markt
De afgelopen achttien jaar zag Matthijs de thema's die leven bij de consument sterk veranderen. "In het begin was het heel bijzonder dat er een box thuisbezorgd werd, dat was echt nieuw. Na corona is thuisbezorgen veel normaler geworden en kregen biologische streekproducten een extra lading. Nu merken we dat mensen vooral op zoek zijn naar voedsel waar geen chemie in zit. Consumenten willen de keuze maken die bij henzelf past, niet de keuze die hun door grote supermarktketens wordt opgelegd."
De open dagen zijn volgens Matthijs een belangrijke manier om kennis over te dragen en het verhaal achter biologisch te vertellen. "Consumenten weten vaak niet wat biologisch precies inhoudt. Dus vertellen we graag hoe ze biologische voeding kunnen herkennen en waarom het beter is voor zowel de consument als zijn of haar omgeving."
© Bio Aan Huis
Daarnaast besteden ze extra aandacht aan seizoensgebonden producten. "Wanneer je lokaal biologisch voedsel teelt, wil je ook dat het lokaal gegeten wordt. En het liefst met smaak en plezier en niet omdat het toevallig van het land afkomt. Soms moet je consumenten laten zien wat er allemaal mogelijk is met groenten als raapstelen en snijbiet. Seizoensgebonden eten stelt consumenten in staat om jaarrond biologisch te eten."
Innovatie: mulch-landbouw
Op de boerderij werken ze sinds kort met mulch-landbouw, een innovatieve methode die in Nederland voor het eerst toegepast wordt bij Hoeve Doelwyck. Hierbij worden groenten geplant in bedekte aarde, waardoor de bodem beter vocht vasthoudt en vruchtbaar blijft. "Dat helpt ons om extreme droogteperiodes en hoge temperaturen beter op te vangen. Bezoekers kunnen dit tijdens de open dagen zelf komen bekijken."
© Bio Aan Huis
Kansen en uitdagingen
Voor de toekomst ziet Matthijs zowel kansen als uitdagingen. "Het bewustzijn groeit, maar de afzet blijft soms achter. Nederland wil in 2030 naar 15% biologische landbouw, terwijl we nu nog maar op 5% zitten. Dat is een flinke opgave. De consument speelt daarin een sleutelrol, maar er ligt ook een taak bij de overheid om de meerwaarde van biologisch te erkennen en mee te nemen in beleid."
Tijdens de open dagen staat die boodschap centraal: biologische landbouw laten zien, proeven en beleven. Matthijs: "We hopen dat bezoekers niet alleen met een tas vol producten naar huis gaan, maar ook met een beter begrip van wat biologisch betekent en hoe belangrijk korte ketens zijn voor mens en natuur."
Voor meer informatie:
Matthijs Tak
Bio Aan Huis
[email protected]
www.bioaanhuis.nl