Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Kurt De Nys aan de slag bij Aardappelen Legrand

"De toekomst van de aardappel ligt in convenience"

Tholen - Een nieuw avontuur voor Kurt De Nys. De ervaren man in de Belgische aardappelsector heeft sinds kort de overstap gemaakt van Warnez naar Aardappelen Legrand. "Misschien niet een overstap die ik direct had verwacht, maar het is er één die eigenlijk helemaal niet zo vreemd is. Het vierde en vijfde gamma heeft me altijd bijzonder geïnspireerd en met Aardappelen Legrand willen we nu een volgende stap in de groei gaan zetten", vertelt hij.

© Aardappelen Legrand

Ruim 4 jaar was Kurt actief als CEO van Warnez, maar nu was de tijd rijp om de fakkel door te geven, zo geeft hij aan. "Mijn rol was bedoeld om de derde generatie klaar te stomen en het familiebedrijf verder te gaan sturen. Deze zomer waren we het er wel over eens dat het juiste moment was gekomen om die stap echt te gaan zetten. Ik heb daarom de spreekwoordelijke fakkel overgedragen aan Charlotte Warnez en Philippe Opsomer, waarbij het bedrijf in goede handen is om het groeiverhaal door te zetten."

Zelf besloot Kurt dus vanaf het najaar aan de slag te gaan bij Aardappelen Legrand. "Het is een stap in een sector, die me eigenlijk al langere tijd triggert", legt hij uit. "Het bedrijf is al sinds jaar en dag gespecialiseerd in het vierde en vijfde gamma. Denk aan convenience, foodboxen en verse aardappelproducten voor de Airfryer. Ik heb er nooit een geheim van gemaakt dat ik denk dat daar de toekomst van de aardappel ligt, waardoor ik eigenlijk vanaf minuut één zeer enthousiast werd van het verhaal van Aardappelen Legrand."

© Aardappelen Legrand

Gefragmenteerde markt
Het doel is nu, zo beschrijft Kurt, om met het bedrijf een volgende stap te maken. "Mijn opdracht nu is om samen met de familie een duidelijke commerciële strategie uit te gaan werken. Een flexibel plan met stevige doelstellingen. Tot nu toe richtte het bedrijf zich vooral op frituurzaken, waar natuurlijk zeker in België nog altijd een mooie afzetmarkt ligt. Echter ligt er daarnaast ook veel potentieel in retail en foodservice. Er staat hier een mooie organisatie met een state-of-the-art productieapparaat. De basis staat er, maar als je wilt groeien, moet je ook naar andere markten kijken."

En daar is hij inmiddels al vol ambitie ingesprongen. "Zo hebben we een marktstudie gedaan naar verpakkingsformaten en volumes. Daaruit blijkt dat de markt erg gefragmenteerd is: van kleine 175 grams-verpakkingen in de Nederlandse retail (zoals bij Jumbo, Plus, Albert Heijn), tot grotere kilo-verpakkingen voor discountketens als Lidl of Delhaize. Dat vraagt om specifieke oplossingen, want kleinverpakking vergt andere investeringen dan bulkverpakking voor frituurzaken of restaurants. Die investeringen zijn ondertussen gebeurd, zodat we nu ook flexibeler zijn in het draaien van die kleinere volumes. Het geeft ons mogelijkheden met verschillende producten op verschillende markten te kijken, zoals naast België, ook Nederland of Frankrijk."

© Aardappelen Legrand

"Bovendien zijn er met het faillissement van CêlaVíta kansen ontstaan, in met name het VK, waar sommige retailers plots zonder leverancier zaten. Het is natuurlijk moeilijk om zo'n grote speler te vervangen, maar waar velen erin zullen springen met massaproductie, draait het bij ons echt meer om kwaliteit en langetermijnrelaties dan om prijsoorlogen. We werken op basis van smaak en vaste prijsafspraken, zeker in horeca en foodservice, waarmee we ons willen onderscheiden. Verdere bestemmingen dan dat is lastig. We kijken ook wel naar mogelijkheden met bijvoorbeeld verdere pasteurisatie om houdbaarheid te verlengen, maar je verliest daarbij wel wat aan smaak en textuur. Dat moet je goed afwegen, want een papperig product in de verpakking verkoopt niet."

Hierbij varieert het productassortiment van het bedrijf uit het Vlaamse Blankenberge van verse friet tot gepasteuriseerde krieltjes en aardappelschijfjes. "Eigenlijk het gehele vierde en vijfde gamma. We werken hierbij voornamelijk met contractteelt. Dat is ook nodig, want we werken met specifieke rassen zoals Agria's, die vooral in de retail belangrijk zijn voor hun mooie gele kleur, maar ook bintjes, die nog altijd zeer populair zijn bij frituurzaken vanwege de smaak. Dat blijft gewoon een uitermate moeilijk te telen ras, maar het is nog steeds onovertroffen qua smaak. We willen dat 'van veld tot vork'-verhaal opnieuw opwaarderen."

© Aardappelen Legrand

Gezond, maar makkelijk
Kurt heeft dan ook veel vertrouwen in de toekomst, waar convenience, zo stelt hij, een belangrijke rol in speelt. "De aardappelmarkt is momenteel niet de makkelijkste, maar we geloven sterk in het conveniencesegment. Het blijkt ook uit de GfK-cijfers: waar vers verliest, wint convenience. Diepvries verliest terrein, onder andere door de energie-intensieve opslag. Convenience, zoals panklare producten of Airfryer-ready porties, past gewoon beter bij de moderne consument die wel wil koken, maar weinig tijd heeft."

"Iedereen wil iets lekkers op tafel zetten, maar liever zonder te moeten schillen of snijden. Dus als je iets gezonds en smakelijks snel op tafel kan zetten, bijvoorbeeld met de airfryer, dan is dat een logische keuze. Tegelijk willen mensen ook nog het gevoel hebben dat ze 'zelf gekookt' hebben. Daar blijven we op inzetten. Denk aan vers bereide purees, halffabricaten, enzovoort. Daarin zijn we ook leverancier van bedrijven die dat verder verwerken. Het is een markt die groeit. De sector waarin we opereren is klein, maar heel boeiend. Het is een niche binnen de aardappelwereld, met zijn eigen dynamiek. Het mooie is dat deze sector, convenience in vers, groeit. Dat is een ander verhaal dan veel andere verssegmenten, waar de stukjes van de taart kleiner wordt. Hier wordt ze net groter. Het geeft dat ik met veel enthousiasme deze nieuwe uitdagingen tegemoet ga", besluit Kurt.

© Aardappelen Legrand

Voor meer informatie:
Kurt De Nys
Legrand - Grand Service
Brugse Steenweg 142,
8370 Blankenberge
[email protected]
www.aardappelen-legrand.be

Gerelateerde artikelen → Zie meer