Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Haven van Antwerpen ziet lichte groei in containeroverslag ondanks geopolitieke druk

Port of Antwerp-Bruges registreerde in de eerste negen maanden van 2025 een totale maritieme goederenoverslag van 202,6 miljoen ton, een daling van 3,8% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De containeroverslag bleef met een lichte groei van 1,3% stabiel, hoewel de groei vanaf augustus vertraagde. Deze vertraging wordt toegeschreven aan de uitfasering van oude scheepvaartallianties, wat leidde tot minder congestie en vlottere doorstroming in de haven.

In het derde kwartaal kromp de containertrafiek met 2,4% ten opzichte van 2024, maar over de eerste negen maanden was er nog een bescheiden toename van 1,1% in tonnage en 1,6% in TEU (twenty-foot equivalent units). Het marktaandeel van de haven in de Hamburg-Le Havre Range daalde met 0,7 procentpunt tot 29,8%, voornamelijk vanwege beperkte terminalcapaciteit. Het geplande ECA-project (Extra Containercapaciteit Antwerpen) moet deze capaciteitsknelpunten aanpakken. Tegelijkertijd blijven onvoorspelbare vaarschema's en stakingen de operationele betrouwbaarheid beïnvloeden.

De haven speelt bovendien een belangrijke rol in de handel met de Verenigde Staten, die in volume met 15% steeg. Hoewel de containerimport uit de VS toenam, zet de invoerheffing van de VS op bepaalde producten, zoals staal, de export onder druk. Desondanks neemt de haven een strategische positie in als toegangspoort voor alternatieve energiestromen, met name door een groeiende import van vloeibare bulk en LNG.

Samenvattend laat de containeroverslag van Port of Antwerp-Bruges in 2025 een stabiele, maar vertraagde groei zien, met uitdagingen rondom capaciteit en geopolitieke onzekerheden die de dynamiek van de haven beïnvloeden.

Jacques Vandermeiren, CEO Port of Antwerp-Bruges: "De lichte terugval van ons marktaandeel is grotendeels te verklaren door de congestie in de eerste helft van het jaar. Er waren voldoende volumes, maar de beschikbare terminalcapaciteit was ontoereikend. Ook de herschikkingen binnen de scheepvaartallianties hebben tijdelijk invloed gehad op de verdeling van de trafieken tussen de havens. Zodra extra capaciteit beschikbaar is, verwachten we een herstel van ons marktaandeel. De kwartaalcijfers tonen tegelijk de veerkracht van Port of Antwerp-Bruges in een bijzonder volatiel economisch klimaat."

"Het is al een zwaar jaar geweest voor de internationale reputatie van Port of Antwerp-Bruges. Vakbondsacties hebben onze klanten wereldwijd getroffen en zorgen voor extra onzekerheid in een heel complexe periode. Dat raakt de kern van onze economie. Toch bewijzen deze resultaten dat Port of Antwerp-Bruges blijft presteren onder moeilijke omstandigheden, dankzij de inzet van onze hele havengemeenschap", aldus Johan Klaps, voorzitter Raad van Bestuur Port of Antwerp-Bruges en Antwerpse havenschepen

Dirk De fauw, burgemeester van Brugge en ondervoorzitter van de raad van bestuur van Port of Antwerp-Bruges, vult aan: "Ook in Zeebrugge voelen we de impact van de internationale marktschommelingen. Toch blijft onze haven een essentiële schakel in de bevoorrading van energie, voertuigen en goederen. De trafiek van LNG en rollend materieel benadrukt onze strategische rol binnen de Europese logistieke keten. We blijven investeren in duurzame groei en samenwerking tussen beide havensites."

Bron: Port of Antwerp-Bruges

Gerelateerde artikelen → Zie meer