Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Dirk Dumarey: "Omzet continueren en verhogen met gerichte overnames"

Duvafruit ziet West-Vlaamse horeca als uitdagende en groeiende doelgroep

Tholen - Ongeveer twintig jaar geleden werd het bedrijf Duvafruit opgestart. Duvafruit is een afkorting van de eigenaren Dirk Dumarey en Jan Vanderbeke. De mannen zijn samen gestart met het runnen van groentenspeciaalzaken. "Op onze top hadden we dertien speciaalzaken voor groenten en fruit. Deze heetten allemaal 'De Fruithoek'. Om onze omzet te behouden moesten we elk jaar een nieuwe winkel starten. Speciaalzaken kregen het steeds moeilijker en er vielen en vallen er steeds meer weg. We geraakten niet verder vooruit en zijn ons toen gaan richten op horeca."

Beleveren grootste deel West-Vlaanderen
"In eerste instantie was dat heel moeilijk, omdat we niet precies het assortiment voor deze doelgroep hadden. In het jaar 2000 besloten we daarom om een groothandel over te nemen die zich al richtte op horeca. Deze overname was de basis voor het bedrijf wat we nu hebben. In de jaren erna volgden nog verschillende overnames van kleinere en grotere groothandels in West-Vlaanderen. Vanaf dag 1 investeerden we in HACCP, wat veel van onze collega's niet deden. Dit was en is voor ons een grote sterkte! We hebben ons gevestigd in Gistel en beleveren nu het grootste deel van West-Vlaanderen. In juli dit jaar hebben we nog een overname gedaan, de firma Billiet-De Jaeger in Oostende. We kunnen zo onze omzet continueren en laten groeien met gerichte overnames."



Elk jaar groei

Dirk verwacht dat er in de toekomst nog overnames kunnen volgen. "We zitten momenteel qua ruimte en locatie goed in dit gebouw, dat is aangepast aan onze behoeften. Zelfs als we onze omzet met 50% verhogen hebben we nog plaats genoeg in ons gebouw. Tot nu toe zijn we elk jaar nog gegroeid. Vooral de eerste jaren waren fenomenaal. We werken voor zowel sterrenrestaurants als grootkeukens."



Kwaliteit
De eigenaar vertelt dat kwaliteit bij deze doelgroep het belangrijkste is. "Toen we begonnen met het beleveren van horeca dachten we altijd dat het goedkoopste telde. Maar belangrijk bij dit cliënteel is dat de producten goed zijn en vooral op tijd. We leveren daarom producten van vaste leveranciers waar we een goede relatie mee hebben, zoals DV Fresh (gesneden groenten), Viafrites (verse aardappelprodukten), Charlies Juice (vers fruitsap en fruitsalades), Zeghers (Tyler citroenen) en Van Laethem (Bellaroma kruiden). Wij houden zo min mogelijk producten in voorraad zodat het vers bij onze klanten terechtkomt. In de toekomst willen we meer met een eigen merk gaan werken en daarnaast ook vaste afspraken maken met leveranciers, zodat we exclusieve leverancier zijn in bepaalde merken of producten."


Speciale pruimen van een Franse teler

Vaste levertijden
"Een ander punt dat zeer belangrijk is voor horecaklanten is het tijdstip van levering. We hebben momenteel 11 auto's die van maandag tot zaterdag hun vaste ritten rijden. Zo kunnen wij duidelijk aan de klant aangeven hoe laat de producten worden gebracht en garanderen dit ook. We zijn groot geworden doordat we al onze ritten hebben 'opgevuld'. Als daar nieuwe klanten bijkwamen konden we de rit splitsen en er een nieuwe bijmaken. Dus niet zoveel wagens kopen en daar klanten bij zoeken, maar het vinden van klanten en dan investeren in vervoer. We verwachten actief te blijven in West-Vlaanderen en een stukje van Oost-Vlaanderen. Mogelijk zijn er nog kansen voor ons in Brugge, maar dan zouden we op andere tijden moeten gaan leveren. Iets wat we in de toekomst zullen bekijken."



Uitdaging
"Als bedrijf hebben een enorme uitdaging om onze klanten te beleveren. We merken dat horecamensen steeds veeleisender worden en sneller overstappen op een andere leverancier. Toch willen wij ons blijven onderscheiden en houden ons aan de afspraken. Bedrijven, en dan met name kusthoreca, nemen minder of niets meer in stock omdat ze elke vierkante meter in een restaurant willen benutten. Ze verwachten dat wij alles op tijd leveren, dus dat gebeurt ook heel precies. Elke dag beginnen we rond half vier in de ochtend. De meeste bestellingen gaan via telefoon, mail of fax. We kennen onze klanten en weten wat ze ongeveer willen, dus hebben zelf ook een minimale voorraad. Wij kunnen onze stock perfect beheersen en inplannen. Sommigen eisen meerdere leveringsmomenten en dat wordt moeilijk. Mogelijk zal deze vraag in de toekomst terugkomen. Elke dag is een verrassing. Het belangrijkste is dat wij ons uiterste best doen op onze manier."

Voor meer informatie:
Duvafruit
Kleine Konijnenboslaan 2
8470 Gistel
België
Tel.: +32 (0)59/27 41 69
Fax: +32 (0)59/27 39 89
info@duvafruit.be
www.duvafruit.be