“Groenten en fruit verkoop je met gevoel”
Bekijk de fotoreportage hier.
Edeka kent winkels die onder regie van het hoofdkantoor vallen en eigen ondernemers. Uit een lijst met geselecteerde artikelen kunnen zij een deel van hun eigen assortiment uitzoeken. Zielke behoort tot die laatste groep. Hij is verplicht een aantal artikelen centraal geselecteerde artikelen in de schappen te leggen, maar bepaalt voor een deel ook zelf wat er aangeboden wordt. Hoe zorg je nu als leverancier dat een Edeka-ondernemer jouw product kiest? Kwaliteit is sowieso een vereiste – daar is geen twijfel over mogelijk. "Maar zorg voor iets onderscheidends. Regionaal product of een extra product om mee te combineren. Appelen en appelsap, bijvoorbeeld. Dat zorgt dat je anders bent dan de rest en daarmee dat wij ons als supermarkt kunnen onderscheiden. We willen klanten kunnen verassen." Dat lukt. Met zijn andere filiaal, gelegen in Willich, won Zielke dit jaar de Deutscher Frucht Preis prijs voor beste AGF-afdeling in de categorie supermarkt klein.
Jurgen Loewens is AGF-specialist bij Edeka. Hij wijst op noviteiten in de afdeling. Die worden bij Zielke uitgetest en later eventueel ook uitgerold bij andere Edeka's. Zo zijn de aardappelen en de appelen gecodeerd met kleuren, om meer informatie over de smaak te kunnen geven aan de consument. Op de afdeling staat verder ook een receptengenerator – alles om klanten te inspireren, te verrassen en van alle gemakken te voorzien. Maar dat lukt niet alleen met technische snufjes. Zielke benadrukt het belang van goed personeel. Alle medewerkers worden geschoold "Goede informatie kunnen geven aan klanten stimuleert de klantenbinding en de verkoop. Bovendien kunnen we ons met goed personeel onderscheiden van de discounters."
Bekijk de fotoreportage hier.
In de winkel is veel aandacht voor regionaal product. "Klanten kopen liever regionaal" merkt Zielke. "Dat is belangrijker dan de prijs." Door producten in manden en hout te presenteren heeft de AGF-afdeling iets weg van een boerenmarkt. Er wordt veel aandacht gegeven aan de uitstraling: alles moet er fris en gelijk uitzien. Opvallend is het lage aandeel convenience. Ruimtegebrek is daar de oorzaak van, vertelt dhr. Zielke – maar daar gaat verandering in komen, want hij ziet mogelijkheden in het product. Waarop is Dieter Zielke nu het meeste trots? Daar moet hij even over nadenken. "De hele afdeling eigenlijk", vindt hij. "De sfeer, die er ook voor zorgt dat klanten terugkomen."