"Indien mogelijk kiezen wij voor Nederlandse groenten en fruit"
Jaarrond Hollandse tomaten
Volgens de supermarktinkoper is de Hollandse consument wel degelijk chauvinistisch. "Onze klanten willen graag Hollandse producten. Wij starten daar ook altijd direct mee, zodra dit beschikbaar en leverbaar is. De prijzen zijn in het begin van het seizoen hoger, maar de klant heeft het er voor over. Zo verkopen wij zelfs geen import (tros)tomaten maar jaarrond Hollandse. Daarin zijn we uniek. Ze zijn weliswaar wat duurder, maar de consument heeft die meerprijs er voor over. We zijn erg tevreden over de verkopen en onze Nederlandse telers ook."
Ed van Venrooij
Een rondleiding langs het AGF-schap bij Hoogvliet toont de eigen visie van de retailer, die 63 filialen heeft in de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Gelderland. Zo worden de prijzen, als enige supermarkt in Nederland, getoond op elektronische prijskaartjes. "Zo kunnen we gelijktijdig in alle filialen de prijs aanpassen", vertelt Ed. Hoogvliet werkt wekelijks met vijf scherpe groente-aanbiedingen in de folder en heeft op maandag en dinsdag nog eens extra aanbiedingen. We zijn bewezen de goedkoopste, maar dat gaat samen met een hoge kwaliteit."
Lokaal schappenplan
Ieder filiaal van Hoogvliet heeft een proefplateau, waarbij mensen kunnen proeven van de seizoensproducten. "We hebben overal dezelfde uitingen in communicatie, maar werken wel per winkel aan lokale schappenplannen. Een voorbeeld is Katwijk, waar we veel geschilde knolletjes verkopen, maar in de studentenstad Leiden wordt daar amper naar gevraagd. Daar worden juist weer bovengemiddeld veel champignons verkocht. Dan heeft het in Leiden geen waarde om de knolletjes breed te presenteren."
Voor de snackgroenten ontwikkelde Hoogvliet in samenwerking met TNI het concept The Harvies, waarbij consumenten verschillende auto's vol snackpaprika's en snacktomaatjes - ieder met hun eigen naam - kunnen sparen. "Nederland is een spaarland. Dat werkt echt. Ook het hardfruit in de Suske-en-Wiske-verpakking van Fruitmasters is een voorbeeld van een product dat al jaren bij ons verkrijgbaar is. Mensen gaan er meteen om vragen als we het niet hebben", zegt de category manager. Bij de paprika-stoplichtverpakking valt op dat de groene is ingewisseld voor de oranje. "De groene was los de minst verkochte paprika, waarom zou je hem dan niet inwisselen voor oranje?"
Bananenverkoop
Hoogvliet geeft ook foldertjes mee met informatie over de herkomst, beschikbaarheid en toepassingen van onbekendere producten. "Onbekend maakt onbemind, maar door erover te communiceren gaan onze klanten vaker actief op zoek naar gezonde en onbekendere producten", vertelt Ed. "Op borden worden tevens de vezels en voedingswaarden van een product toegelicht. Bij een product als bananen zijn veel consumenten daar niet van op de hoogte, terwijl dit het meest verkochte product is van het hele AGF-schap. Van de prijzenoorlog in de bananen is Hoogvliet niet minder geworden. "We zijn weliswaar goedkopere 'blanco' bananen gaan verkopen, maar bieden net zo goed merkbananen en kinderbananen aan. De bananenverkoop is alleen maar gestegen."
Ook de verkoop van bio-producten kent bij Hoogvliet een forse groei. "Uit de jaarlijkse EKO-tellingen door Milieudefensie blijkt dat we de retailer zijn met de meeste bio-producten", vertelt Ed, trots. "We werken zoveel mogelijk voor lange termijn samen met onze telers. We zijn geen hoppers en willen samen wat opbouwen. Dat betekent niet dat we niet openstaan voor nieuwe ontwikkelingen. Flower Sprout, Q&Me-komkommers en Lamuyco-paprika's zijn maar enkele voorbeelden van producten die wij aanbieden. Het assortiment versgesneden fruit groeit hard en afgelopen weken hebben ook de Kiyomi's erg goed gelopen. En soms is het snel geregeld. Zo belde aardappelteler Niek Vos me op van het biologisch-dynamische teeltbedrijf uit de Flevopolder me op. Nu bieden we wekelijks Niek's Witte aan. Maar zo'n nieuw product moet wel onderscheidend zijn!"
Voor meer informatie: www.hoogvliet.com