"Waar nu in Polen 30-40% via retail verloopt, zal dit stijgen tot 70-80%"
Van Buuren benadrukt dat de eisen, die kopers op de groothandelsmarkt aan fruit stellen cultuurgebonden is. Gaat voor druiven in de UK de voorkeur uit naar een zo groen mogelijk product, wordt in Polen een amber kleur meer gewaardeerd. "In Polen zie je dat presentatie van het product je onderscheidt van je 'buurman'. Naast kwaliteit en prijs speelt de verpakking dan ook een belangrijke rol. Daarnaast is in de afgelopen jaren een toenemende vraag zichtbaar naar luxere producten en ready-to-eat concepten."
Verandering van spijs
Waar in het verleden een avondmaaltijd bestond uit voor-, hoofd- en nagerecht ontstaat steeds meer variatie in de eetgewoonten van de Poolse consument. "Zo wordt de vraag naar exotische producten bijvoorbeeld gestuurd door de interesse vanuit de consument naar buitenlandse gerechten. Bereiding van deze 'buitenlandse gerechten' zorgt voor een verschuiving van het gebruik van ingrediënten en toename van andere producten dan de noodzakelijke voor de 'traditionele' gerechten."
Opmars retail
Een andere ontwikkeling is de opkomst van retail ten opzichte van de groothandel. "Waar op dit moment 30-40% verloopt via retail, zal dit in de toekomst stijgen tot 70-80% van de totale markt, aldus Eric. Hierdoor zullen de kleine, authentieke kioskjes langs de weg steeds meer uit het stadsbeeld verdwijnen. In 2013 bedroeg de totale omzet van retail € 87,1 mld en zal in 2016 stijgen tot € 102,3 mld (bron: IGD).
Partijen als Biedronka (7.7 mld, 20,3% marktaandeel), Schwarz Group (3,9 mld, 10,4%) en Auchan (1,6 mld, 4,2%) zijn hierbij de belangrijkste spelers. Voor de toekomst is een sterke groei te verwachten van convenience (Carrefour en Zabka) en discount (Biedronka).
Polen, een land waar consumentenbehoeften aan verandering onderhevig zijn, retail een vogelvlucht neemt en uitdagingen bestaan door onder andere de Russische boycot. Het land ligt ook vol kansen, waarbij Total Produce B.V. samen met haar afnemers invulling wil geven aan bovenstaande ontwikkelingen en de consument kunnen voorzien van een product dat perfect aansluit op hun behoeften, nu en in de toekomst.
Bron: Total Produce