Sinds enkele jaren gebeurt een deel van het containertransport 's nachts. De chauffeurs rijden vanaf 01.00 uur, halen in de nacht twee containers op en nemen tijdens de ochtendspits hun pauze. Dat is tegelijk het moment dat in de warehouses de handling van containers wordt gedaan. In de loop van de ochtend is de nachtrijder klaar met zijn dienst en neemt een collega de vrachtauto over. Op één auto werkt zo een team van twee chauffeurs. Dankzij deze manier van werken behaalt Mooy Logistics meer omzet met het geïnvesteerd materieel, bovendien is de service naar klanten verbeterd. Omdat de containers eerder in de warehouses zijn, beschikken de klanten sneller over de kwaliteitsrapporten van hun versproducten.
Resultaten
- 1.500 spitsmijdingen per jaar
- tijdwinst dankzij de snellere doorlooptijden op de terminal en het mijden van de spits
- meer tijd voor handling, meer ruimte in de warehouses
- hoger rendement van wagenpark
- betere informatievoorziening naar klant
'Een zo groot mogelijk traject in de keten verzorgen'. Dat is wat Mooy Logistics doet, volgens transportmanager Henk van Berkel. Concreet betekent dit dat het bedrijf eerst containers met fruit uit Rotterdam en Antwerpen haalt. In drie eigen warehouses worden de containers vervolgens gestript en de douaneformaliteiten en kwaliteitscontroles geregeld. Daarna gaat Mooy Logistics met de versproducten op pad naar groot- en detailhandelaren in vooral Frankrijk en Duitsland. "Door de jaren heen hebben we onze activiteiten steeds verder uitgebreid" vertelt Van Berkel. "Zodra we dachten: dat kunnen we zelf ook, ondernamen we actie."
Steeds vroeger
Toen de terminals in de Rotterdamse haven zo'n zes jaar geleden ook 's nachts open gingen, koos Mooy Logistics voorzichtig voor nachtrijden. Inmiddels is het een groot succes en vervoert het bedrijf 40 procent van zijn containers 's nachts. Van Berkel: "In het begin vertrokken de auto's hier pas in de tweede helft de nacht. Maar tegenwoordig beginnen we al om 01.00 uur."
Transportplanner Ronald Baan en tranportmanager Henk van Berkel
Rendabele vrachtauto's
Nachtrijden is economisch zeer interessant, weet Van Berkel. "Om een vrachtauto rendabel in te zetten, zal je er minstens 18 uur mee moeten rijden. Dat halen we nu, want we kunnen nu twee chauffeurs op één auto laten rijden. Daarnaast helpt nachtrijden ons enorm bij de activiteiten in de eigen warehouses. Als de producten eerder beschikbaar zijn, kunnen we veel meer aan handling doen. Met minder stress."
Klaar voor export
Nachtrijden heeft nog een voordeel: de vrachtauto's en de warehouses zijn 's middags beschikbaar voor de tweede activiteit van Mooy Logistics, het transport van versproducten naar het buitenland. Van Berkel schetst een lange werkdag. "Tussen 01.00 uur en 10.00 uur zetten we de containers op in Rotterdam en om 15.00 uur hebben we alle goederen in onze warehouses. We doen de handling en sturen de chauffeurs op pad. De volgende ochtend zijn de producten bij klanten in West-Europa. Zo snel gaat het."
Lossende boten
Nachtrijden is een succes, maar het kan efficiënter, weet transportplanner Ronald Baan van Mooy Logistics. "Het probleem is vaak dat je de beschikbaarheid van containers niet weet. Van een boot die om 01.00 uur is gelost, zijn 's nachts alle containers wel beschikbaar. Daar kun je gerust een paar vrachtauto's voor laten rijden. Maar als een boot tot 12.00 uur bezig is met lossen, weet je niet of jouw container 's nachts al op de kade staat of dat hij nog in het schip zit. We sturen chauffeurs dan naar de terminal met een paar containernummers. Zo van: kijk maar welke beschikbaar zijn. We bellen vaak met de terminal om te horen wanneer welke containers op de kade staan, maar lang niet alle terminals geven deze informatie."
Concurrerender
De 'lossende boten' horen nou eenmaal bij het vak, vindt Baan. "Veel producten zijn al verkocht terwijl ze nog aan boord zijn. Daar zitten onze klanten om te springen. Voor ons betekent dat nou eenmaal: containers ophalen terwijl de boten nog aan het lossen zijn." Ook Van Berkel vindt dat Mooy Logistics 'flexibel met de lossende boten om moet gaan'. "We kijken voortdurend wat we 's nachts kunnen doen en wat overdag moet. Hoe beter je daarmee omgaat, hoe concurrerender je bent. Uiteindelijk gaat het er om dat klanten zo snel mogelijk over hun versproducten beschikken."
Slim omboeken
Groei van het aantal nachtritten is volgens Van Berkel en Baan nog wel mogelijk. Baan: "Als de terminal de informatie over de beschikbaarheid van containers deelt met de vervoerders, kunnen we de nacht nog voller plannen." Van Berkel: "Ook het inleveren van lege containers moet beter geregeld worden. Sommige empty depots zijn 's nachts open, maar de meeste niet. We laten de container dan op ons eigen terrein staan of proberen hem om te boeken naar een depot dat wel open is. Dat lukt maar in zo'n 40 procent van de gevallen. Dus daar is nog wel winst te boeken."
Bron: Verkeersonderneming.nl