Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Jack Kloosterboer: "CMA CGM als eerste grote containerdienst gecontracteerd"

Fatima wekelijks met uien vanuit Vlissingen naar West-Afrika

Tholen - Containerbedrijf CMA-CGM gaat vanaf 1 oktober Vlissingen aandoen als laatste haven in een wekelijkse dienst naar West-Afrika. De schepen MV AS Fatima en MV Elan gaan voornamelijk uien en vis vervoeren. Na Maersk en MSC is CMA-CGM de derde containerrederij ter wereld. Het is voor het eerst dat een grote containerdienst is gecontracteerd voor de Zeeuwse haven. "Dergelijke schepen krijg je niet elke dag voor de kant en zeker niet op wekelijkse basis", vertelt Jack Kloosterboer tevreden.



"Normaal gesproken werden de uien net als bij de andere rederijen geladen in Antwerpen, maar dit schip komt vanuit Antwerpen door naar Vlissingen als laatste 'Port of Call'. Het Zeeuwse uienpakket voor West-Afrika telt jaarlijks zo'n 700.000 ton, dus dat is geen kattenpis. Voor de uienexporteurs biedt dit enorme voordelen. In Antwerpen moeten ze 24 uur voor de boot vertrekt hun containers inleveren. Dat is in Vlissingen een paar uur vooraf omdat ze in sommige gevallen 'over de dijk' moeten worden gebracht. Die kunnen bij wijze van spreken met de trekker worden gebracht! De flexibiliteit is hier groter en de kosten zijn lager voor de exporteurs."

"Het gaat nu om één boot met zo'n 100 containers, maar dit kan een opmaat zijn naar meer verkeer van lege of gevulde containers naar Vlissingen, die vervolgens ter beschikking gesteld worden aan de Zeeuwse uien- en visexporteurs. Juist die combinatie maakt het zo interessant", vertelt Jack Kloosterboer, die eerder een containerdepot startte omdat hij kansen zag voor Vlissingen om zich als reeferhaven te ontwikkelen voor zogeheten shortsea-transport. Er werd al langer geprobeerd om de containerschepen naar Vlissingen te krijgen, maar de bouw van grote containerterminals als de Westerschelde Container Terminal en Verbrugge Container Terminal kwamen niet van de grond.