Britse supermarkten spelen in op de trend van onbewerkt eten, oftewel clean eating met productinnovaties in het groenten- en fruitsegment. Het gaat bij deze trend om het eten van gezonde voeding waarbij veel groente en fruit wordt gegeten en geen toegevoegde stoffen zoals suiker of conserveringsmiddelen worden geconsumeerd.
Sappen
De clean eating trend heeft bijgedragen aan de groeiende populariteit van juicing, het zelf persen van sappen. Volgens marktonderzoekers IRI steeg de verkoop van blenders en juicers in supermarkten met maar liefst 49 procent in 2015. De verkoop van bereide vruchtensappen is dezelfde periode met 4 procent afgenomen. Een toenemend aantal consumenten prefereert zelfgemaakte verse sappen boven die van de supermarkt. Vruchtensappen uit de supermarkt bevatten vaak meer suikers, dus het uitsluiten hiervan sluit goed aan op de clean eating trend.
Avocado's
Volgens het vakblad The Grocer verklaart deze trend ook de toegenomen verkoop van zacht fruit en groene bladgroenten als spinazie en kool. In 2015 steeg volgens IRI de verkoop in supermarkten van avocado's met 31 procent en spinazie met 21 procent. Leveranciers spelen in op de clean eating trend met productinnovaties. Het Britse Gilfresh is gestart met de marketing van zogenaamde juicing packs. De juicing packs bieden verschillende combinaties van groente en fruit met een speciale mix voor smoothies of gezonde sappen.
Voedselverspilling
De derde grootste supermarktketen in het VK, Asda, heeft onlangs aangekondigd de trend van clean eating te gaan combineren met het tegengaan van voedselverspilling door broccolibladeren te gaan verkopen. Broccolibladeren worden genoemd als nieuwe voedseltrend omdat ze zeer veel vitaminen bevatten en erg smaakvol zijn. Broccoli bestaat voor 70 procent uit zijn bladeren, die normaal niet worden gebruikt. Supermarkten spelen handig in op de laatste voedseltrends die zich richten op een verantwoordelijke levensstijl, zowel voor de consument zelf als voor de omgeving. De big four supermarktketens zijn bijvoorbeeld dit jaar gestart met de verkoop, tegen een lagere prijs, van een assortiment van zogenaamde 'misvormde' groente die anders niet in de supermarkt zouden zijn beland. Asda heeft een nieuwe gezinsverpakking misvormde groente, de 'Wonky Veg Box', gelanceerd, en Tesco introduceert een nieuw assortiment misvormde groente met het label 'Perfectly Imperfect'.
Bron: Agroberichten Buitenland


Abonneren
Vacatures
- Commercieel Logistiek Medewerker
- Medewerker Marketing & Communicatie
- Assistant Technical Manager
- Inkoop Controller
- QA/QC Administrator
- Support Medewerker
- Loodskantoor Medewerker Verlading
- Trader in Zachtfruit en Exoten
- Installatie- / servicemedewerker interieurbeplanting
- Teeltchef tuinbouw Zuid-Korea
"Tweetende tuinders"
Top 5 - gisteren
- "Dat Duitsland en het Verenigd Koninkrijk in deze tijd nog oude uien hebben is nooit vertoond"
- "Met onze winterui Panther beschik je eind juni al over een kwalitatieve zaaiui waarmee je alle kanten op kunt"
- "Uienhandel en opslag maakt ons een ideale schakel tussen producent en afnemer"
- André Boot (Hazera) in het huwelijksbootje gestapt
- “Wij zien dit jaar een hoge toename van uienvliegschade"
Top 5 - afgelopen week
- 2.500 bezoekers op Open Dag CZAV/Rusthoeve
- Dripirrigatieproef (15 hectare) dit jaar gecombineerd met fertigatie
- Uit de oude doos: Jonika
- "Onze fabrieksvloer spreekt voor zich: je ziet meteen dat het hier schoon is, ondanks de grote volumes die we verwerken"
- "Ondanks recordexport is de stemming op de uienmarkt nagenoeg het hele seizoen flauw geweest"
Top 5 - afgelopen maand
- "Redelijke vraag, groot aanbod en zenuwachtige telers op uienmarkt"
- 2.500 bezoekers op Open Dag CZAV/Rusthoeve
- Dripirrigatieproef (15 hectare) dit jaar gecombineerd met fertigatie
- Uit de oude doos: Jonika
- "Onze fabrieksvloer spreekt voor zich: je ziet meteen dat het hier schoon is, ondanks de grote volumes die we verwerken"
Weer
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-07-01 Dirk van de Broek stopt met multiby-promoties
- 2022-07-01 "Van supermarkt naar supermacht"
- 2022-06-24 Fotoreportage Finse supermarkten
- 2022-05-20 Consumenten nog niet aan het koopjesjagen bij supermarkten
- 2022-04-22 Sunions in Frankrijk gelanceerd
- 2022-04-15 "Meer biodiversiteit in de conventionele groenten- en fruitteelt"
- 2022-04-15 "Nee aan landroof, multinationals, supermarktketen, grootgrondbezitters"
- 2022-04-08 Industributie: Hessing Supervers prolongeert titel beste Private Label leverancier
- 2022-04-01 CZAV doet nieuwe ledenuitkering na verkoop Agrimarkt
- 2022-03-18 Volume groenten en fruit verkocht in traditionele supermarkten vlakt af, verkoopkanalen daarbuiten groeien
- 2022-03-11 "Omzet van de totale foodmarkt 2021 stijgt slechts 1,6% naar een totaal van €58,1 miljard"
- 2022-03-11 Er is leven na faillissement Fruithofje ML
- 2022-03-04 Jumbo mikt op grote doelgroep met nationaal product
- 2022-02-18 Meer dan 1.000 boerderijwinkels op platform Lekkerder bij de Boer
- 2022-02-11 Inspiratietour langs innovatieve boerderijwinkels
- 2022-02-04 Verbetering is nodig voor effectieve duurzaamheidslabels
- 2022-01-21 "Lagere btw en dus hogere groente- en fruitconsumptie: zo simpel is het niet"
- 2022-01-21 AH zet in 2022 in op biologisch en prijsfavorieten
- 2022-01-21 AH en Jumbo pakken meer markt, aandeel Superunie daalt
- 2022-01-14 Kleine groei voor gefuseerd PLUS in 2021 (0,7%), positie online verstevigd