Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Hans Korsten: "Teken aan de wand"

KLM staakt vluchten op Cairo

KLM staakt begin 2017 de vluchtuitvoering naar de Egyptische hoofdstad Caïro. Volgens de maatschappij is dit besluit genomen vanwege de devaluatie van de Egyptische Pond en door de Centrale Bank van Egypte opgelegde restricties bij het overmaken van buitenlandse valuta vanuit Egypte. KLM noemt het staken van de route een tijdelijke maatregel. De Nederlandse AGF'er Hans Korsten - die al jaren in Egypte woont en werkt - noemt het een teken aan de wand en schreef onderstaand betoog:

In de negentiger jaren vloog KLM nog zeven keer per week op Caïro en genoot de route een zeer hoge bezettingsgraad zodanig dat "fully booked" meer regel was dan uitzondering. De samenstelling van passagiers liet zich grofweg verdelen in 50% Westers en 50% Egyptisch en de vluchten werden per definitie met een "wide body" uitgevoerd. Met name vanaf de "Arabische Lente" is dit beeld drastisch gewijzigd en heeft de maatschappij het aantal vluchten al tot vier per week teruggeschroefd. Ondanks deze reductie kon ik zelf als 'frequent flyer' regelmatig op deze vlucht constateren dat de bezettingsgraad nog steeds dramatisch laag bleef hetgeen voor mij als passagier erg plezierig genoemd kon worden maar voor de maatschappij economisch fataal (zie foto rechts).

En dat blijkt dus nu. KLM stopt ermee en ik ben dus op basis van eigen bevindingen niet verrast maar wel teleurgesteld dit stukje vertrouwde Hollandse kwaliteitsservice te moeten gaan ontberen. Mij was al opgevallen dat ik in de laatste jaren het aantal westerse passagiers per vlucht op twee handen kon tellen als keihard bewijs dat voor Europese en Amerikaanse bedrijven de interesse in Egypte sterk afgenomen was en daarmee een van de steunpilaren voor de Egyptische economie (buitenlandse investeringen) tot een onbeduidend niveau was teruggelopen. Vliegmaatschappijen hebben als een van de doelstellingen "het maximaliseren van hun bestemmingen": dat dus KLM, tegen deze doelstelling in, een bestemming schrapt, is een teken aan de wand. Het gaat inderdaad gewoon niet goed met Egypte of misschien moet ik zeggen: "Egypte staat er economisch uiterst beroerd voor: aan de rand van de afgrond dus". Er heerst een valutacrisis, buitenlandse investeringen blijven uit, het toerisme is compleet in elkaar gestort, inkomen uit Suezkanaal is ver beneden begroting vanwege teruggang in wereldmarkt en als klap op de vuurpijl is er enorme afname van inkomsten uit "gastarbeid" omdat honderdduizenden Egyptenaren uit landen als Libië, Irak en zelfs uit de rest van het olierijke Midden Oosten zijn teruggekeerd vanwege oorlog en/of economische instabiliteit. Kortom vrijwel het complete fundament onder de Egyptische economie van bronnen van harde valuta is weggevaagd.

Onlangs heeft Egypte als "druppel op de gloeiende plaat" (kijk eens naar de 360 miljard die naar Griekenland zijn gegaan) 14 miljard dollar van het IMF ontvangen maar heeft deze club er gewoontegetrouw allerlei voorwaarden aan verbonden zoals het afschaffen van brandstofsubsidie en het invoeren van BTW. De al bijna creperende bevolking zal nog minder te besteden krijgen, armoede zal verder om zich heen grijpen en de 14 miljard is in 'no time' verdampt. De overheid neemt allerlei draconische maatregelen om de valutacrisis te bezweren zoals er bijvoorbeeld een maximum is vastgesteld voor het bedrag dat een Egyptische reiziger in het buitenland op zijn creditcard mag uitgeven. Deze opgelegde beperking van de uitgaven bepaalt bijvoorbeeld de lengte van een verblijf ongeacht of de duur voldoende zal zijn. Stel je dat als zakelijk reiziger eens voor! Met als angstbeeld de tragische situatie in Venezuela voor ogen, houd ik mijn hart vast.
 
Als opsteker in deze ellende kan ik melden dat de land- en tuinbouwsector zich in de laatste 2 decennia explosief ontwikkeld heeft en is het exportinkomen ( de zo keihard nodige harde valuta dus) hieruit met sprongen omhoog gegaan maar dit is bij lange na niet voldoende om een bevolking van 90 miljoen, in de meeste gevallen, armlastige zielen te onderhouden. Toch zal de overheid de ontwikkeling van deze sector geen strobreed in de weg (mogen) leggen. Ik ga er vanuit dat als in Europa het besef zou doordringen dat de koop van iedere kilo "fresh produce" van Egyptische bodem een verlichting voor het catastrofale economische leed is, men sneller tot aanschaf van producten van deze origine zal overgaan. Een aankoop gekenmerkt door een zuivere vorm van duurzaamheid.

Voor meer informatie:
Hans Korsten
Your Partner in Sourcing
26 Gelf El Choueifat
5th District, New Cairo
Cairo
Egypt Mobile : +201011199694
Holland Mobile: +31612415600
hkorsten@hotmail.com
Publicatiedatum: