Het Franse minimumloon is sinds 1 juli een feit en is nu tweeënhalve maand onderweg. De vertegenwoordiger van Transport in Nood in Frankrijk wordt dagelijks gebeld door de Franse autoriteiten, wat aangeeft dat de voorspelde controles plaatsvinden.
Vooralsnog zijn Nederlandse bedrijven zijn nog niet echt in de problemen gekomen. Na het aantonen van de verplichte documentatie konden zij hun weg vervolgen. Buitenlandse bedrijven en Nederlandse bedrijven met buitenlandse vestigingen hebben wel te maken met intensievere controles. In hun geval moet waterdicht aangetoond worden dat de chauffeurs het minimumloon ontvangen voor de gewerkte uren in Frankrijk. Het niet hebben van de verplichte documentatie in de vrachtauto leidt in de meeste gevallen achteraf tot een dwingend verzoek vanuit Frankrijk.
Van een aantal Nederlandse bedrijven hebben wij Franse brieven mogen inzien waarin gevraagd wordt om de verplichte documentatie alsnog aan te leveren samen met de arbeidscontracten, loonstroken en betalingsbewijzen. Wordt dit niet aangeleverd binnen 14 dagen, dan wordt er direct een boete opgelegd van minimaal 2.000 euro.
Het komt ook voor dat bedrijven niet mogen laden of lossen bij een bedrijf in Frankrijk, omdat de chauffeur de verplichte documenten niet op orde heeft. Volgens de wet zijn de ontvangers en opdrachtgevers ook medeverantwoordelijk voor het voldoen aan de 'Loi Macron'. Om deze reden kunnen zij eisen alleen samen te werken met Transportbedrijven die aan alle eisen voldoen.
Bron: Transport in Nood


Abonneren
Vacatures
"Tweetende tuinders"
Top 5 - afgelopen week
- 2.500 bezoekers op Open Dag CZAV/Rusthoeve
- Dripirrigatieproef (15 hectare) dit jaar gecombineerd met fertigatie
- Uit de oude doos: Jonika
- "Onze fabrieksvloer spreekt voor zich: je ziet meteen dat het hier schoon is, ondanks de grote volumes die we verwerken"
- "Ondanks recordexport is de stemming op de uienmarkt nagenoeg het hele seizoen flauw geweest"
Top 5 - afgelopen maand
- "Redelijke vraag, groot aanbod en zenuwachtige telers op uienmarkt"
- 2.500 bezoekers op Open Dag CZAV/Rusthoeve
- Dripirrigatieproef (15 hectare) dit jaar gecombineerd met fertigatie
- Uit de oude doos: Jonika
- "Onze fabrieksvloer spreekt voor zich: je ziet meteen dat het hier schoon is, ondanks de grote volumes die we verwerken"
Weer
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-07-01 Shell opent eerste waterstofpunt voor vrachtverkeer Nederland
- 2022-07-01 Linde Material Handling introduceert nieuw stuurconcept voor vorkheftrucks
- 2022-07-01 Notifier om planning containervervoerders optimaal te matchen met vraag
- 2022-06-24 Biden ondertekent scheepvaartwet en maakt 'noodbevel' mogelijk
- 2022-06-24 Haven Rotterdam verliest miljoenen door personeelskrapte
- 2022-06-24 Maersk wijzigt schemanummering vanwege grote vertragingen
- 2022-06-24 Verenigd Koninkrijk brengt aantal importcontrolelocaties terug
- 2022-06-24 Intelligent deuropeningssysteem maakt communicatie tussen intern transport en infrastructuur mogelijk
- 2022-06-24 Oproep TLN aan Europese Commissie: terugkeerplicht opleggers schiet doel voorbij
- 2022-06-24 "Hardere daling tarieven containervaart op handen"
- 2022-06-24 Expediteur Allseas Global Logistics start eigen containerrederij
- 2022-06-24 Duitse havens starten weer op na 24-uurs staking
- 2022-06-17 President Joe Biden ziet gestegen prijzen containervaart als oorzaak voor inflatie
- 2022-06-17 "Onderzoek naar CMA CGM wegens belastingontduiking"
- 2022-06-17 Wat zijn de gevolgen van de verstoringen van de supply chain?
- 2022-06-17 "Digitalisering in de logistiek is noodzakelijk om voedselverspilling tegen te gaan"
- 2022-06-17 "'Just-In-Time'-aankomsten leidt tot 14% minder CO2-uitstoot door containerschepen"
- 2022-06-17 Afzet nieuwe trucks blijft laag, prijzen transport fors omhoog
- 2022-06-17 Nachtafsluiting Liefkenshoektunnel
- 2022-06-17 "Geen hogere prijzen door capaciteitsafspraken"